De Lustige Reiziger

Fine

Assalam Alaikum!


Er zijn in Pakistan best mensen te vinden die de Engelse taal machtig zijn. Het is even zoeken. Maar ze zijn er. Er zijn ook Pakistanen die het Engels minder goed beheersen. Daar hoef je dan weer niet zo lang naar te zoeken. Die herken je snel. Ze vragen nl. zonder uitzondering (alleen als ze me zien, anders zou het een beetje raar zijn): 'how are you Sir?' En geven dan ook in een adem het antwoord: 'fine'. Da's makkelijk. Dan hoef je ook niet te wachten op het antwoord. Dat geeft alleen maar gedoe.


Maar helemaal 'fine' gaat het met mij niet helemaal of helemaal niet. (kies maar). Het is gelukkig al weer een heel klein stukje 'finer' dan gisteren, maar het gaat echt een stuk minder 'fine' dan eergisteren en die gisteren ervoor.


Ik het 'iets verkeerds' gegeten: een bananenmilkshake. Voor Pakistanen is dat natuurlijk helemaal niet 'iets verkeerd'. Maar juist iets lekkers. Anders zou deze milkshakeverkoper voorwaar geen goede zaken doen. En zouden als zijn klanten in het Hospital belanden. Maar voor mij dus wel. Nu is het voor een Westerling op zichzelf geen buitengewone verdienste: in Pakistan 'iets verkeerds' eten. Dus ik hoef geen medaille of lintje of zo (niet stiekum voordragen, niet aan beginnen, wordt bij de gedachte al zenuwachtig, dat dan de burgemeester van Dronten aan mijn deur komt en.........niet doen dus).


Maar goed, een beetje dom en overmoedig ben ik wel geweest. Ik heb de shake zo langs de weg genomen en ben echt kanonnenziek geworden. Maar dan ook echt kanonnenziek! Had ik al gezegd hoe ziek: kanonnnneeennnenziek!!! Wat kan een mens ziek zijn. Uit alle lichaamsopeningen...... (afin, er lezen ook kinderen mee).........ik zal u de detals besparen, u heeft een beeld. Heel graag had ik mijn moeder even in de buurt gehad: 'zo jongen, hier is een kopje lauwwarme thee en een droog beschuitje, daar knap je snel van op'. Maar moeders is in geen velden of wegen te bekennen. Ik moet het zelf opknappen. (de rest vertel ik bij thuiskomst....is flauw......heeft een reden.....zeg ik lekker niet.....zie het maar als een cliffhanger........)


Ik ben in Islamabad. Hoofdstad. In 1960 gebouwd: ordelijk, rechtlijnig en overzichtelijk. Een drukke stad met veel ambassades en overheidsgebouwen. Blikvanger is de Faisalmoskee (een van de grootste ter Wereld).


De ontvangst was hartverwarmend (met ook een beetje nadruk op verwarmend. Het is ruim 40 klein nulletje C. En de luchtvochtigheid is erg hoog.. Een heel verschil met Quetta: de stad van waaruit ik vertrokken ben. Daarbij zijn de mensen hier meer gewend aan Westerlingen. En dat maakt het verschil.


De Nationale tv-zenders hier staan momenteel volop in het teken van de overstromingen. Oorzaak is de overvloedige regenval. Het speelt zich af in het Zuiden van Pakistan: Karachi en omgeving. Zeg maar het Maastricht van Nederland, maar dan zonder zachte 'g'. In 2009 vielen er bij een overstroming (enorme hoeveelheden water uit de bergen) ruim 10 miljoen doden (en dit is geen typefout). Ik hoop maar dat het aantal slachtoffers deze keer beperkt blijft.


De Pakistanen zijn toch al behoorlijk vaak de klos. In het berggebied ten Noorden van Islamabad verwoestte in december 1974 een aardbeving vele dorpen. Duizenden slachtoffers. Op 8 oktober 2005 vond er weer een aardbeving plaats, 7,6 op de schaal van Richter: 70.000 mensen verloren hierbij het leven. Drie miljoen mensen werden dakloos. Waarom worden toch vaak/altijd de meest kwetsbare mensen getroffen?


Ik word momenteel ook getroffen. Veel minder erg. Dat wel. Maar toch. En meteen twee keer! Ten eerste door de zoveelste stroomuitval. De mensen hier ondergaan het gelaten. Ze zijn het gewend. Voor mensen die werken met electriciteit betekent het pauze (als ze geen noodaggregaat hebben). Gelukkig heeft mijn laptop een accu. Ten tweede breekt er echt een ongelofelijk noodweer los, met wind, onweer en harde slagregens. De hele meuk komt in een keer naar beneden. Het schijnt een tot twee keer per week plaats te vinden. Nu begrijp ik waarom Islambad de groene stad wordt genoemd.


Tenslotte: in het gastenboek lees ik een heleboel leuke, grappige en bemoedigende reacties: ga door, hou vol, erg fijn om te lezen. Soms klinken er ook wat ongeruste geluiden door. En dat is ook mooi om te lezen. En dat meen ik. Zonder grappen en grollen. Oprecht. Ik denk dat ik op dezelfde wijze zou reageren als jullie zover weg zaten, en ik zo'n reisverslag zat te lezen. Ik wil graag dit zeggen: ik pas zo goed als mogelijk op mezelf. Dat beloof ik.


Ik ga nu eerst aansterken. Moet me eerst helemaal 'fine' voelen. Daarna ga ik op pad.


Bas

(dit betekend 'genoeg', een erg handig woordje in Pakistan, maar jullie hebben er verder niet heel veel aan, tenzij je een kennis hebt die Bas heet, dan zou het handig kunnen zijn, anders niet)


Gerrit

Reacties

Reacties

roel

gelukkig heb je als ervaren, goed voor zichzelf kunnende zorgende wereld fietser vast wel kurken bij je? :-))
het is allemaal vallen en opstaan Gerrit, valt niet mee en uiteindelijk wordt het terugblikkend pas een groot avontuur. Ondanks alles, geniet

Tim

Gelukkig, eindelijk weer een bericht! We maakten ons al een beetje zorgen.....
Goed om te horen dat je, op enkele lichamelijke ongemakken na, nog helemaal fine bent, Gerrit. Ik ga snel de andere verhalen lezen!

geesje

jongejongejonge... wie eet er nou ook een bananenmilkshake in Pakistan, India of Nepal.. NEEEEE!!!! En ook geen rauwe groente, of geschild fruit (behalve als je zelf het schilletje eraf haalt) en ook niet naar de Mac in Jaipur, krijg je dezelfde verschijnselen.. ORS ORS ORS, zijn de zakjes al op..???
Wel DE manier om af te vallen, mocht je aspiraties hebben in die richting.., maar dat lijkt me niet. Maar: zolang je er nog met humor over kunt schrijven, en dan kun je, gaat het nog niet bereslecht met je! Blij weer wat te horen!!! Witte rijst, droge bisquitjes en thee!

geesje

en vooral ook GEEN ijs!!!!! Potverdrie!

Ellen

Pfff, Blij weer bericht te lezen, en al gaat t dan niet "fine", je bent in ieder geval uit de té neurotische omgeving weg! En ach, je darmen, je zult ook wel leren resistent te worden tegen hun bacteriën, of gaat dat niet in een half jaar? Misschien ook maar beter niet uitproberen dan....

Willem L

Hee Gerrit, mogelijk dat het je weerstandsvermogen vergroot en dat bij de komende mangomilkshake het er gewoon aan de goeie kant weer uitkomt!? Ik ga nu eerst je andere berichtjes lezen, was overigens wel gerustgesteld weer wat van je te vernemen!
groeten Willem

Willem L

NB ik dacht dat Ben dat liedje ? van Michael Jackson was. Had hij dat niet in Karachi opgenomen?
Oja en bier uit een flesje dat toen je het kocht nog goed dichtzat kun je best drinken(moet je 't wel open maken). Maar ja Pakistan is Islamitisch hé dus toch maar de mangomilkshake!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!