De Lustige Reiziger

Bardia

'Head down, and fucking you run'.

Dit is niet de eerste lesdag van de cursus: hoe-leer-ik-

-vunzige- kromme-Engelse-zinnen-componeren-of-spreken.

Ook niet een poging om het woord 'fucking' in een zin te verwerken. Omdat dat zo lekker stoer is. Had overigens wel gekund hoor. Nee. Dit is een Nepalese guide die mij toch enigszins paniekerig aanspoort om dat te doen wat in de eerste regel staat.

Ik ben in het Bardia National Park. Aangekomen. Niet qua gewicht. Maar gewoon met de fiets.

De tocht is geweldig. Ik fiets over een goed geasfalteerde weg. In alle rust. Weinig verkeer. En het verkeer dat er is weet de claxon niet te vinden. En de rem wel. En dat is een fijne combinatie. Daarbij hebben bestuurders in Nepal helemaal geen behoefte om een Hollandsche fietser van de weg te rijden.

Ik fiets in alle stilte en in alle groen. Zo af en toe is er een dorpje. Verstild. Badend in het zonlicht. Voor de fietser in kwestie. Een teken. Tijd voor rust. Eten. Drinken. En zo gaat het al een tijdje. Dat ritme.

Na een kilometer of veertig sta ik vrij plots voor een opvallend moderne hangbrug: de Kaenali brug. Het is the border van het Bardia National Park. Fysiek gezien dan. Niet officeel. Er volgt een controlepost. En hierna is er tien kilometer lang geen auto meer te bekennen. Wel monkey's. En veel groen. Helemaal fijn!

'de brug', die een belangrijke rol heeft gespeeld bij de gevechten tussen de government en de maoisten, er schijnen 165 kogelgaten in te zitten......

Tegen half vijf kom ik bij de 'echte' ingang van het Park aan. En daar staan de Nationaal Park-gidsen me al op te wachten. En ze willen me allemaal rondleiden. En de een (1) wil dat nog graaaager dan de ander. En de ander is nog cheaper dan de (1) een. Allergisch ben ik er voor. Dat opdringerige gedrag. Maar ik ga er niet aan ontkomen. Een gids. Ik zal wel moeten. Zonder quide is toegang tot het park niet mogelijk.

Uiteindelijk ga ik naar de minst opdringere van het stel. Dat zal ze leren! En raak in gesprek. Met een man.

Toevalligerwijs wordt juist zijn bedrijf in de LP-gids aanbevolen. Niet het goedkoopst. Wel de beste kwaliteit. We onderhandelen kort. Over geld. En we komen een bedrag overeen. Overnachten, een jungletour in het park (wandeling), onbijt, lunch. Een (1) prijs. Klaar ermee.

Ik moet nog wel dertien kilometer het park in fietsen. Daar heeft hij zijn lodge's. De rit is prachtig. Het wegdek doet niet mee. Aan prachtig. Hobbelend en stoempend kom ik net voor het donker aan. Schitterende stille plek.

meisje, woonachtig in Thakurdwara, inside the Bardia park

De volgende dag begint vroeg. 5.30 uur. Ontbijt. Op pad. Ik. En Madhu. De jongste gids die het park rijk is. Negentien.

We steken wat riviertjes over en hebben snel beet. Om 8.00 uur zien we twee neushoorns. Buiten een dierentuin om heb ik die beesten nog nooit gezien. Een bijzondere ervaring.

Rond negenen lopen we langs de waterlijn. Opeens horen we beide het geluid van een kauwende neushoorn. Madhu ziet 'm. Ik niet. En dan roept ie wat in de eerste zin staat..... We zetten het op een hollen. Op de stenige ondergrond lopen we een meter of honderd van de plek vandaan. Daar houden we ons een tijdje schuil.

Gelukkig heeft de neushoorn een snipperdag genomen. Of een ATV-dag. Of heeft even andere dingetjes te doen. Of heeft een ander dagplan in zijn hoofd. Of hij is gewoon veel te druk met kauwen van gras. Hoe dan ook: gelukkig bijt hij zijn kaken niet op ons stuk.

Maar dit gebeuren maakt wel dat ik me terdege realiseer dat ik niet in een dierentuin rondloop. Immers,ik heb ook niet in een rij gestaan of zo. Geen kaartje gekocht bij de kassa. En er zijn ook geen kooien. Tijgers, poema's, neushoorns, oflifanten en nog veel meer loopt hier gewoon los. En wij ook. Enige voorzichtigheid is dus wel geboden.

Om 10.00 uur zien we twee neushoorns en om 12.00 uur zien we opnieuw twee neushoorns, waarvan een (1) nog baby is. De laatste twee kunen we zelfs gedurende anderhalf uur aanschouwen. Weliswaar op veilige afstand.

'Gerrit, tijd voor een wilde-dieren-foto jonge!! ......eh ja......helemaal mee eens.......maar he..... batterijlader naar de klote....weet u nog.....een Spaanse jongen heeft beloofd me wat foto's te mailen.....maar niet nadat ik moest toegeven dat ze de WK-voetbalfinale terecht gewonnen hadden........hopefully, komt hij, na deze onder dwang tot stand gekomen uitspraak, (dit zult u als rechtgeaarde Hollander begrijpen) zijn belofte na! (O ja, en nu geen reacties in de trant van vuile NSB'er, ik heb het maar om een (1) reden gedaan: voor jullie!!!! Dus).

Om 14.30 uur zien we een tijger. Op veilige afstand. Een hele grote. Badend in de zon. Met op de voorgrond drie reeen. Ze lopen geen gevaar. Volgens Madhu. De tijger heeft geen honger. Een tijger met een volle maag vormt geen gevaar. Voor niemand.

Tegen vijven komen we in de buurt van het beginpunt. Daar houdt een olifant de boel op. He is very angry. Heeft z'n dag niet. We zien op korte afstand van ons een aantal bomen heen en weer schudden. Flink. En onze gids waagt het niet om er langs te lopen. Ik natuurlijk wel. Qua durven. Tuurlijk!

Maar ik stel me solidair op met de gids...... want zo ben ik!

We wachten ruim een half uur. Tot de bomen uitgeschud zijn. Dan sneaken we er langs.

Leuke ervaring. De wilde dieren zijn gaaf. Echter, ik merk dat de schoonheid van het park (de diversiteit aan planten en bomen, de kronkelende paadjes, de riviertjes en zo) me misschien nog wel meer doen dan het zien van the wild animals.

Inmiddels heb ik een prachtig plan gemaakt. Ik ga de Annapurna bewandelen. Eind november. Eerste weken van december. Vanaf morgen zet ik koers richting Pokhara.

Zin in. Heul veul!

Maurice

"Om 14.30 uur zien we een tijger. Op veilige afstand. Een hele grote. "

Even voor mijn gedachte, bij afwezigheid van foto's, wat is heel groot, de afstand? de tijger? beide? Op zich zou er een verband moeten zijn. Een piepklein tijgertje op hele grote afstand zie je amper en dat turen is slecht voor je ogen. Een hele grote tijger op piep kleine afstand is ook slecht voor je ogen. Dus er moet een optimum zijn...

Bij de mount Everest is nu trouwens het nationaal kampioenschap helikopters stenigen begonnen! Ook leuk

roel

spaans?? verloren finale? misser van Robben toch, en de karate trap van Nigel :-))

cool hoor al die beesten, maar als recht geaarde hovenier gaat je aandacht toch wat meer uit naar de flora en het landschappelijk schoon.
Toch naar de Annapura, Gerrit dat is helemaal geweldig, hopelijk de batterijen dan wel weer bedrijfsklaar

ga zo door

Geesje

Besef je wel wat jij hebt gezien en wat velen, die jaren in Nepal woonden (zoals wij) niet gelukt is om in het wild te zien: EEN TIJGER!!!! Potverdrie! Je schrijft er heel gewoon over, jonge, geluksvogel (ook zonder tijger trouwens)! En nu op naar dat andere hoogtepunt (letterlijk): Annapurna! Muts, handschoenen, pleisters, paracetamol en Kamal! Vergeet ze niet mee te nemen!

Gerrit

Ja, sorry. Het zien van die tijger is inderdaad heel bijzonder. Dat hoor ik nu ook om me heen van andere bezoekers aan het Park, die 'm dus niet gezien hebben........

Met Kamal gaat het lukken. We hebben een afspraak staan voor 27 november. Ik ga dan lopen van Pokhora naar Jomson, Een dag of 15. En ik zal die spullen inslaan.....

Ik heb overigens nog niet de Nepalese tekst in je vorige reactie ontcijferd. Heb ik geld gewonnen of zo?

Hoe dan ook: bedankt voor je Nepal-hulp tot zover.

Gerrit

Hey Maurice,

Het was een hele grote tijger op hele grote afstand......wacht......de afstand wordt groter.....en groter......en groter. Mm..... he's coming your Doetinchem-way!!!!!!!:

willem L.

Hee Gerrit,

als ik dit schrijf slaap je, maar misschien lees je het als je wakker wordt? In ieder geval als je het leest zul je wakker zijn, want anders ben je een (biologisch) wonder! Die tijger is wel super hoor! Ja en wat doen die vrouwen in het water? Ik denk dat ze jonge rijstplanten oprooien om te verspenen.
Doe Kamal de groeten en geniet van de
Anapurna, overigens zal het je niet meevallen daar naar boven te fietsen!
groeten
Willem

gerda

hey Gerrit,
klinkt fantastisch Nepal, is weer onwijs genieten van je verhalen. Tijgertje gezien, neushoorn ook, beetje aapjes kijken. En prachtige foto's, die van de rijstoogst op het erf: bijna zo uit de Middeleeuwen. Met mensen die lachen en gelukkig ogen. En dan ook nog de Annapurna op..... helemaal top(!)
geniet ervan, groetjes Gerda

K@r!n

Wow, Nepal klinkt idd errug goed! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuke openingszin ook, in combinatie met de brug-foto had ik wel een andere gedachte: