De Lustige Reiziger

Zandstraalkin

Ik neem afscheid van de ontzettend aardige mensen die hun appartement aan mij ter beschikking hebben gesteld. En mij een prima nachtrust hebben bezorgd.

Om 8.00 uurbestijg ik mijn karretje. Het gaat een pittig dagje worden.
Allereerst omdat ik vandaag El Haouria wil bereiken. Het meest Oostelijk gelegen dorpje van Tunesie. Oostelijker gaan lukt domweg niet. Of je moet een boot pakken en een stukje gaan peddelen. Ja, alleen dan zou het kunnen.....

El Haouria ligt zo’n 70 kilometer verderop. Dus dat is best een eindje fietsen.

Er is nog een reden dat het een pittig dagje gaat worden. Vannacht hoorde ik de wind om het appartement huilen. En ik hoopte in mijn dromen dat de wind bij het krieken van de dag zou gaan liggen. Maar niets is minder waar. De wind is verder aangetrokken tot nivootje stormkracht. En dat zou allemaal nog niet zo erg zijn. Maar kheb ‘m tegen. ik krijg ‘m vol op mijn kale knikker.

Bij de eerste - dus de beste - supermarkt doe ik inkopen. Ik koop water, een smaakje om het water mee aan te lengen, wat nootjes en een stokbrood. En begin de reis.

Het is pittig. Ik trap een licht verzet en kom moeizaam vooruit. Het omliggende terrein kent nauwelijks begroeiing. De wind heeft vrij spel. Er is veel verkeer. En er wordt aan de weg gewerkt. Grote delen van de nieuw aan te leggen weg zijn voorzien van zand. En dat zand wordt door de stormwind over het asfalt gejaagd. Recht in mijn gezicht. Ik kan mooi ervaren hoe is om gezandstraald te worden. Mijn gezicht, lippen en mijn hele lichaam komt onder een laag van het scherpe zand te zitten. Als dit zo door gaat hoef ik me vanavond niet te scheren. En misschien wel nooit niet meer! Als ik mijn lippen een laagje lippenbalsem wil geven voel ik de korreltjes zand over mijn lippen schuren.


Na 30 kilometer zwoegen (ik kan zo even geen betere term bedenken die de lading dekt) ga ik rusten. Ik heb een fijn zaakje gevonden waar een heel lieve vrouw crêpes maakt. Met handen en voeten maak ik haar duidelijk wat ik wil. We doen of we elkaar begrijpen. Binnen 20 minuten tovert ze een crêpe met ham en allemaal andere lekkere ondefinieerbare meuk. Die zo goed smaakt, dat ik er nog 1 bestel.


Op dit soort zware dagen hak ik de etappe in delen. Dus niet de hele 70 kilometer. Maar gewoon stukjes. Dat is puur een mentaal dingetje. Het eerste stukje was 30 kilometer. En die heb ik maar mooi in the pocket. Nu een stukje van 14 kilometer naar het volgende dorpje: Kelibia. Dat bereik ik net na tweeën. Ook dat heb ik tot een goed einde gebracht.

Nu wordt het lastig.

Het laatste stuk is 25 kilometer. En ik vraag me af of ik dat nog ga doen. Ik sta in iets van een tweestrijd. Het fietsen gaat zwaar. De stormwind doet een beroep op de mentale kant van het fietsen. En ook een beetje op het fysiek. En 25 kilometer onder deze omstandigheden is nog een heel eind.

Maar on the other side: ik voel me fit. En het is eigenlijk nog te vroeg om te stoppen. Ik waag the jump. Er zullen op dit gedeelte van de etappe geen voorzieningen zijn. Geen hotels, geen winkeltjes. Dus sla ik voldoende water in. Koop een banaan. Lepel een toetje - chocolade met slagroom - naar binnen. En off we go.

Het gaat goed. Ik stop van tijd tot tijd om bij te drinken. Conditioneel zit het wel snor.
De wind blaast onverminderd door. Het verkeer gelukkig niet.


Tegen vijven rol ik El Haouria binnen. Er zijn nauwelijks overnachtingsmogelijkheden in dit plaatsje. Maar bij het eerste onderkomen waar ik informeer is het meteen raak. Ze hebben een kamer. Pal aan zee.


Ik spring onder de douche. En vertrouw de nodige kilo’s stuifzand aan het rioolstelsel van Tunesië toe.

Ik ga het dorpje maar ‘s verkennen en kijken of er nog iets van eten te vinden is.

Iets met een lekker pepertje of zo.......


Afgelegde afstand: 72 km.

Reacties

Reacties

Marleen

Ben je nu alweer op (fiets) vakantie?
Je hebt het weer gehaald ondanks de tegenwind, met als beloning ..zeezicht.
Mooi land?
In ieder geval weer leuke verhalen.
Succes?

Roel

Stoer man
Mooie mentale prestatie
En als beloning een jonger uiterlijk door de zandstraaltjes ?
Mooie foto 's weer

Fiets en wind voorzichtig

Marcel

Mooie prestatie met een mooie beloning!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!