De Lustige Reiziger

1e kerstdag

Dag 3

MBour was druk, chaotisch en lawaaierig en in dezelfde sfeer fietsen we er ook weer uit, op deze 1e kerstdag. Waar ik me gisteravond nog afvroeg of er wel een winkel open zou zijn, worden we verrast met volop leven op straat en hebben we ons kerstontbijt zo bij elkaar gescharreld. Was ook niet zo ingewikkeld, een paar stokbroden en een flesje jus d`orange scoren, maar toch. We merkten gisteravond al dat kerstmis hier meer leeft dan we van tevoren ingeschat hadden, er hangt hier en daar kerstversiering en menig Senegalees loopt met een gezellige kerstmannenmuts op. We willen een goede bodem leggen want het wordt een lange dag, dat weten we nu al.

Het verkeer is wederom druk, en vraagt veel concentratie, naast elkaar fietsen is er sowieso niet bij. Ik ben erg blij met het spiegeltje aan mijn stuur. Het lijkt wat bejaard, maar het is ontzettend fijn om te zien wat er wachter je gebeurt en wat eraan komt. Al wordt er gemiddeld genomen wel goed rekening gehouden met ons.

Na een tijdje wordt het echt rustig en kunnen we gaan genieten van de omgeving. We passeren zo nu en dan een dorpje en we zwaaien wat af, alle mensen zijn ontzettend vrolijk een aardig. De “ bonjours” en “ca va`s” vliegen ons om de oren, kinderen roepen ons vrolijk na. Als we stoppen om water te drinken, komen er soms wat kinderen naar ons toe, maar het is nooit vervelend of opdringerig. Water drinken we veel en vaak, Gerrits temperatuurmeter geeft waarden van wel 39 graden aan.

We zien veel dieren, ezels en geiten lopen sowieso overal rond, maar zo nu en dan komt er ook een auto voorbij met een geit op de imperiaal. Er wordt veel in de hoogte vervoerd, grote stapels bagage op een hoge bus, metershoog. Bij elk pompstation knijpen we in de remmen om water in te slaan en iets te eten, en je staat nog eens in de schaduw. Al fietsend langs een kerk in een dorpje zien we dames in oogverblindend mooie gewaden lopen. Waarschijnlijk hebben ze net een kerkdienst achter de rug.

De laatste kilometers zijn pittig, heel pittig. De billen beginnen te protesteren en de warmte en het stof helpen ook niet echt. Het is echt even afzien, gelukkig hoeven we niet op zoek naar een slaapplaats, want die hebben we gisteravond al geregeld. Een heus drie sterren hotel in Fatick.

We vinden het snel en na een hoop papierwinkelwerk hebben we een kamer, en een heus kerstdiner. Dat belooft wat. Het zal vast druk zijn zo op 1e kerstdag…. Nou, nee dus. Ons enige gezelschap is de dame die ons het eten brengt en ons observeert terwijl we het opeten. Niet erg, want we vinden het voor vandaag wel mooi geweest. We maken nog even goed gebruik van de WiFi en houden het voor gezien op 1e kerstdag….

Joan

Bestemming: Fatick
Afstand: 78 km.

Roel

Dorstig, stoffig, mooie plaatjes en een bejaarde met een spiegeltje op zijn fiets. Heeeel verstandig.

En dan genieten van een rustig kerstmaal op een unieke lokatie. Geweldig

Eetse en fiets voorzichtig. Keep it ? cool