De Lustige Reiziger

Omgangsles

'Hoeveel lesjes heb je al gehad dan?' Tien! Da's mooi. Dan weet je vast de rem wel te vinden. Mm.... helemaal niet erg. 'Wat is dat nou, zie ik tranen'. Niet huilen hoor. Geeft niets meis. Veel van je landgenoten weten 'm ook niet te vinden.


Lieve volgers (en lief zijn jullie). Ik ben voor mezelf begonnen. Ik heb de fiets eventjes geparkeerd. Ik geef momenteel instructie/les: 'omgangsvormen in het verkeer'. Het Indiaase verkeer welteverstaan. Was Pakistan al niet helemaal 'het' walhalla voor een Hollandsche fietser. India doet er nog een flinke schep bovenop. 'Kon dat nog dan?' Nou, eigenlijk niet, maar het is the basterds toch gelukt. Dus tijd voor baanbrekende werkzaamheden. Ontwikkelingswerk keur ik ook goed. Kan net het verschil maken als je een 5,4 stond..........

De aanmeldingen voor de 1-uurse cursus lopen nog niet storm. Eerlijk is eerlijk. En dat terwijl ik het toch geheel gratis en niet geheel belangeloos aanbied. Maar een eerste kandidaat heeft zich aangemeldt. Hoera. Ze is nog lerende. Dus er kan nog lekker veel aan gekneed en geboetseerd worden.


Het theoretische gedeelte hebben we net achter de rug. En we zijn vijf minuten geleden met de praktijkles begonnen. Dus rijd lekker mee zou ik zeggen.


'Ga hier maar rechtsaf. Let op de drempel. Laat de motor het afrem-werk maar doen. Je hoeft niet te remmen als het niet nodig is. Zoek ondertussen met je rechtervoet iets van een pedaal. Iets verder weg nog. Grote kans dat dat de rem is. Ok? Gevonden? Raar gevoel he, zo'n pedaal onder je voet. Went wel. Mooi. Druk met je voet lichtjes op het pedaal. Oei, dat ging te hard. Veel. Eventjes opnieuw. 'Jah, dat is al veel beter'. Doe nog maar 's een keer. 'Zoooh, je begint het al aardig onder de knie te krijgen'. Goed hoor.


Even iets over de rem. Een rem gebruik je op het moment dat je snelheid te hoog is. Je te hard gaat. Of als je wil stoppen. Of als je bijvoorbeeld aan het inhalen bent en je ziet dat het allemaal niet helemaal gaat lukken. Dan rem je.


Veel van je landgenoten doen dat niet. Die rijden knalhard door. In de berm. Door de berm. Rakeling langs bomen. Is niet netjes. De berm gaat stuk. En de bomen vinden het ook niet fijn. Daarbij jagen ze tegenliggers de stuipen op het lijf. Wat zeg je? Ja, dat is waar: alle overige bestuurders doen precies hetzelfde. Maar we moeten ergens beginnen. Remmen dus.


Ook als bijvoorbeeld een fietser je tegemoet komt. Vooral een (1) uit Holland. Rem even bij als je tijdens het inhalen ziet dat hij zich vege lijf nog maar net en ternauwernood veilig kan stellen. Tuurlijk, je hebt gelijk: hij heeft wel een helm op. En een reflecterend veiligheidshesje aan. Maar toch. Echt waar, hij schrikt zich het apenzuur. Zijn laatste uur heeft geslagen. Althans, dat denkt ie. Hij prevelt vaak nog een schietgebedje (en hij bid wat af op een dag......). En zijn hele leven flitst aan 'm voorbij. Vijf keer per dag. Hij kan het inmiddels dromen. Dat leven van 'm. Jaaah, dat had je niet gedacht. Maar dat gaat allemaal door hem heen. Kortom, wees een beetje lief voor 'm. En rem.


Ga hier maar links en aan het einde rechts.


Weet je de claxon 'te zitten'. Ja, dat verwonderd me niets. Veel van je landgenoten hebben die kennis al voordat ze de baarmoeder verlaten hebben. Volgens mij worden ze al claxonerend ter Wereld gebracht. Misschien zelfs wel verwekt.


Het is ook zo frapant dat jullie met een (1) druk op de claxon zoveel verschillende geluiden kunnen produceren. Sommige bevatten ware muziekstukken. Die wel 30 seconden aanhouden. Wat een F%$#&*(%ING herrie maken jullie zeg. O, sorry, ik zal wat op mijn taalgebruik letten. Ik wist niet dat je je daar aan ergerde. Ben je Sikh of zo. Je hebt gelijk, is niet relevant. Sorry! Maar dat is wel precies wat ik er van krijg: een sik!

Misschien kan jij me dat uitleggen: waarom wordt er getoeterd terwijl niemand ook maar een (1) kant op kan. Alles staat muurvast. En toch toeteren jullie hemel en aarde bij elkaar. Alsof je leven er van af hangt. Ik zou ook liever door willen. Maar 't gaat echt niet. Mm... dat weet jij dus ook niet precies.


Als je binnenkort 's een feestje hebt met borrelnootjes, augurken gerold in boterhamworst en blokjes kaas en zo (overigens wel opletten met die vlaggetjes op de blokjes kaas, niet doorslikken, heb ik wel 's gedaan, als kind, word je heel Vaderlandslievend van, maar de huisarts vind het minder grappig) wil je dit onderwerp dan 's in de groep gooien.


Oh, ik zat even niet op te letten. Zat met mijn gedachten nog bij het vlaggetjes-kaas-incident.


Voor de rotonde linksaf. Op de rontonde driekwart rond. Geen richting aangeven. Iedereen weet wel dat je rond gaat. Zou opmerkelijk en raar zijn als je plots rechthoeken of vierkant zou gaan rijden. In dat geval is het overigens wel weer handig om richting aangeven. Maar dit terzijde. Dus op een rotonde alleen richting aangeven wanneer je er afgaat. Maar dit valt eigenlijk buiten de kaders van de cursus. Een weetje. Mooi meegenomen. Is bij de prijs inbegrepen.


Ok, nu gewoon de weg blijven volgen.


We zijn al weer bij het een na laatste onderwerp aangekomen: inhalen. Jullie zijn een haastig volkje. Buiten het verkeer om merk je daar overigens niet veel van. Maar in het verkeer kan het allemaal niet snel genoeg gaan. De een wil nog harder dan de ander. Dus moet er logischerwijs worden ingehaald. Begrijpelijk.


Echter, het zou fijn zijn wanneer er, voordat de inhaalmanouvre wordt ingezet, een reele inschatting gemaakt zou worden of inhalen ook daadwerkelijk verantwoord is. Velen toeteren. En zetten dan meteen daarna de inhaalpoging in. Zonder eventuele negatieve consequenties vooraf te overzien. Ik denk wel 's dat jullie denken: dat zien we tijdens het inhalen wel.


Dus dit is wel even een dingetje om te oefenen. Probeer je voorganger maar 's in te halen. Maar alleen wanneer jij denkt dat het kan. Nu? Nee joh, veel te krap. Wat zeg je' doen je vader, broer, neef, nicht en moeder dat wel?!. Dacht ik al. Valt op.


Het zou prettig zijn als je bij het inhalen de tegenligger niet door de berm hoeft te gaan. Is bovendien veiliger voor langzame verkeersdeelnemers die zich toevallig ter hoogte van deze inhaalmanouvre bevinden (riksja's, paard en wagen, ezel en wagen, koe en wagen, mens en wagen en........... FIETSERS. Echt waar, geloof me: het wordt er allemaal net ietsje pietsje veiliger van.


Tjonge, wat gaat zo'n uur toch snel om. Nog even het 'afslaan' behandelen.


Kijk, dat jullie soms van richting moeten veranderen is begrijpelijk. Je kunt tenslotte niet altijd rechtvooruit rijden. Als je dat consequent volhoudt zie je natuurlijk wel een hoop van de Wereld. Echter, dat kost ook veel tijd. En je komt niet waar je had willen komen. Dus dat jullie zo af en toe van richtng willen veranderen. Begrip. Acceptatie.


En het moet gezegd worden, en hier is een compliment is ook op z'n plaats: 1 op de 10000 automobilisten geeft keurig richting aan bij het afslaan. Sjapo! Maar minder sjapo is het dat jullie bij het afslaan andere weggebruikers hinderen. Neem als totaal willekeurig voorbeeld 's ..... een Hollandsche fietser.


Je ziet dat ie rechtdoor koers houdt. En toch presteren jullie het keer op keer om de auto voor de fietser te smijten. En dan af te slaan. Ik hoop altijd maar als het mij overkomt dat de remblokjes een goede dag hebben. In Holland noemen we dit 'afsnijden'. En ook associaal. Niet doen dus.


Dus kijk even voordat je afslaat of je ook andere weggebruikers stoort.


Ok, we zijn al weer bij het beginpunt. Goed opgelet hoor! Kijk, je vader wacht al op je. Goed gedaan. Trouwens, het overige rijden was bepaald niet onverdienstelijk te noemen. Zeker niet als je het afzet tegen de prestaties van je landgenoten die hun rijbewijs al 'binnen' hebben. Ik zou zeggen: 'vraag het maar aan'.


Veel succes! En stuur een kaartje als je geslaagd bent.




Reacties

Reacties

roel

hahaha, wat een heerlijk geduldige leraar bent U , meester Gerrit

wat een (verkeers)zooitje
rij voorzichtig, denk aan de volgers:-))

ciao
Roel

K@r!n

En de tip voor vandaag (speciaal voor Nl fietsers):

Blijf altijd goed bij de les!

Willem L

Hee Gerrit,
ik zou zeggen huur)of koop) een auto met een fietsendrager, hang 'm erop en ga op die manier verder, lijkt me een stuk veiliger!
groet
Willem

Gerrit

Fijne tip Willem!

Maar autorijden is hier ook niet helemaal risicovrij. Weet je, ik ga snel naar Nepal (binnen een week hoop ik daar te zijn). Daar is het vast een stukje veiliger.

Maar dat weet jij dat weer beter.

Groet, Gerrit

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!