De Lustige Reiziger

Drupneus

Op 11-11-11 weet ik het even niet meer.

Maar u misschien wel. Waarde volger. En daarom doe ik bij deze een beroep op u. Op u onmetelijke wijsheid. Uw inlevingsvermogen. En uw talent om oplossinggericht te kunnen denken en te handelen.

Bij zware lichamelijke fysieke inspanning ontstaat transpiratievocht. Het vloeibare zoute spulletje verlaat via verschillende kanalen het menselijk lichaam. Basiskennis. Hoofdstuk 1. Biologieboek. Basisschool. Kind kan de was doen. Een en een is twee. De appel valt niet rot van de boom. What's the problem. Zou je zeggen.

Vandaag was mijn minst energieke dag. So far. By far! Ik moest regelmatig mijn fiets in de steek laten. En hij mij. Voor een pauze. Rust. De benen deden pijn. En het lichaam wou maar moeilijk vooruit. De trappers slechts moeizaam rond. Kortom, een slechte dag. Dus.

En de etappe van vandaag viel ook al niet in de categorie easy and calm. Integendeel.

Vijvenvijftig kilometer vals plat. Met de nadruk op vals. En veel minder op plat. Vier. Vijf procent naar boven. Lange onduidelijke klimmen. Dat je denkt dat je er bent. Maar niets er van hoor. De weg klimt nog gewoon een stukje door. Heeft ie zin in denk ik. Doet gewoon z'n eigen zin. Volgt z'n eigen kop. Er valt verdorie ook geen afspraak mee te maken. Klote heuvels!

l

Of zou ie zelf ook twijfelen?. Die heuvel. Dat ie het zelf ook niet precies weet. Zou ook kunnen. Dat ie zelf ook in tweestrijd staat. 'Zal ik nog verder klimmen'. 'Of zal ik dalen'. En dat ie er niet uit komt. Geen besluit kan nemen. Een twijfelaarheuvel. Of een heuveltwijfelaar. In dat geval. Ook geen makkelijk leven. Voor zo'n heuvel.

En na al dat zwoegen is er gelukkig de ultieme glorie van het dalen. Ik hoor het u denken. Zou je zeggen. Is een goed verhaal. Zou een mooie beloning zijn. Echter. Is niet zo. Nee. Het afdalen van vals plat heeft niets met afdalen te maken. Hooguit iets lichter trappen. Naar beneden.

Hoe dan ook. Ik haat 't. Dat getwijfel. Ik heb toch meer behoefte aan duidelijkheid. Klimmen. Of dalen. En bij voorkeur vooraf. Die duidelijkheid.

Ik zou dan ook tegen elke heuvel die ik de komende jaren nog ga beklimmen, willen zeggen (dit is een oproep): 'bepaal wat je gaat doen'. Neem stelling in. Bepaal je klim- en daalstrategie. En heel belangrijk: handel er naar. En....laat het even weten. Maak het kenbaar. Liefst vooraf. Tenminste een (1) Hollandsche fietster doe je er een groot genoegen mee.

Nou ja, zo'n dag dus!

Ok, genoeg geluld. Tijd voor de probleemstelling. Tijdens al dat ploeterwerk transpireer ik. Als een gek. Geen droge vezel meer aan mijn lijf.

Het zweet van mijn voorhoofd heeft een route gevonden richting mijn neus. Ah....daar hebben we het probleem te pakken. In plaats van gewoon te pletter te vallen op de stang. Of nog erger (voor de druppel) op het asfalt. Blijft het onder aan mijn neus hangen.

En dat jeukt als de hel!! En cappituleren? Ho maar. De druppel houdt stug vol. Gelijk een Duitser doorvechtend in de laatste oorlogsdagen. Ik moet mijn hand over mijn neus halen om het ding te elimineren. En je zal het geloven of niet. Binnen enkele momenten hangt er weer een nieuwe te bungelen. En te jeuken.

een van de vele bazaars onderweg......

En natuurlijk. Ik weet 't. Er gebeuren ergere dingen op onze aardbol. Veel. Er zijn zaken die de mensheid meer geweld aandoen. En er vinden gebeurtenissen plaats die onze beschaving trachten een aantal lichtjaren terug te plaatsen in de tijd. Bedreigingen, noem ik ze! 'Doe 's een voorbeeld Gerrit'. Een familiespelletje op TV. Op zondagavond. Een tegen honderd. Gepresenteerd door die sloer........Om maar 's een willekeurig voorbeeld te noemen. Tuurlijk, dat is veel erger. Dan een druppel. Aan een neus.

Maar vandaag kan ik het niet goed hebben. Die druppel.

Hoe dit te voorkomen waarde volgers? Hoe dwing ik die druppel een andere route te volgen? Ik wacht u oplossing(en) met heel veel en oprechte belangstelling af.

Het is een uurtje of drie. Ik ben in Lamahi. Het stadje is net zo goed pittoresk te noemen als eh....Biddinghuizen. Of Wezep. Of Zoetermeer. Of Nieuwegein. Of Zeewolde. Of.....afin, u heeft een beeld, waarde volger. Maar wat ben ik blij dat ik er ben. En dat er een drietal guesthouses staan. En dat er iets van eten is.

Lamahi ligt honderdvijventwintig kilometer ten Westen van Butwal. Vandaar ga ik richting Tansen en Pokhora. En nog weer later richting Kathmandu. Mijn eindbestemming in Azie.

Leuk dat verder denken. Maar vandaag stopt het hele verhaal in Lamahi. Ik ben volledig afgedraaid. Tot op mijn veters. Misschien dat de vier aardappelkoekjes (van gisteravond) ook net niet helemaal voldoende waren voor bovengenoemde inspanningen met als extra handicap een jeukende snotneus...........

Ok, energie tanken. Uitrusten. Dat is het motto voor de rest van de dag.

Tot zover even.

roel

Gerrit,

wij sporters gebruiken dan een lik vaseline of ander vettig spul, bovenop de wenkbouwen enneusbrug aan gebracht zien de druppeltjes zich genoodzaakt om hun verkoelend effect via een andere route af te leggen :-))
want ondanks de irritatie voor je, blijft het natuurlijk een supergoed afkoelings systeen, dan zweten

suc maar weer

ciao

K@r!n

Zweetband om je voorhoofd biedt miss. ook enig soelaas?
En een dagje rust kan ook wonderen doen.
In de jeuk-irritatie-verlhouding ook.
Suc6

Karin.

Willem L.

Hee Gerrit,

wij wielrenners, nou ja renners, je zou misschien beter kunnen spreken van wieljoggers, maar dat terzijde, op een iets minder hete dag dan jij in Nepal had, maar toch het was gauw 35 gr Celcius in de schaduw daar in zuid Frankrijk deze zomer, helpen onszelf met een "Pantani"-piratendoek. Dat werkt wel goed. Die heb je vast niet in Nepal, maar met een beetje afdingen kun je voor een vriendenprijsje in Pokhara of een andere stad van enige grootte, wel een shawl(ja zo schrijf je sjaal officieel) kopen die ook nog wat vocht opneemt. Daar knip je, als de shawl groot genoeg is, wat flinke vierkante lappen uit waarvan je er dan één om om je schedel bindt als je gaat fietsen. Vermindert ook nog eens de kans op een zonnesteek en past onder je helm. Al tie vol met zweet zit was je 'm in een schoon bergbeekje uit en hang je 'm voor hergebruik zodanig aan je fiets dat hij aan de wind kan drogen. Een van de andere lappen knoop je dan weer als een piratendoek om je kop.
Succes ermee!
Willem

Ewald

......... En dan in die piratendoek een knoop/prop op je achterhoofd zodat de capillaire werking van de stof het overtollinge vocht naar je nek afvoerd. Indien vol, ff uitknijpen..........

gerda

en wat net zo goed werkt als die piraten-pantani doek is een Buff, zoals ie in goed nederlands heet. Een rondgebreid, tricot/katoenen geval van ca 40 cm lang. Kan als hoofd(zweet)band, sjaal, dubbelgevouwen pols(zweet)band, muts-met-tuutje en voor verdere gebruiksaanwijzing, zie WIllem L. Ideaal voor in de bergen, altijd bij me. En in allerlei hippe prints en kleurtjes verkrijgbaar.
tip: Sint of verjaarskadootje!

Nu nog snel een paar pepernoten en dan slapen.

Gerrit

Aha, wat fantastisch al die tips!!

Over een paar dagen hoop ik aan te komen in Pokhara.

En daar ga ik meteen op zoek..... En dat gaat vast werken. Scheelt een hoop gejeuk en geveeg langs die neus.

Heel fijn meegedacht allemaal.

Groeten uit Tansen.

Karin V

Een doekje/ gaasje onder je neusbrug van je bril. Je ziet er dan misschien niet meer uit als een jonge ..., maar ach wie weet heiligt het doel het middel?

Overigens lijkt Tansen toch erg verdacht veel op Tensen...
Groetjes!
Karin