De Lustige Reiziger

BeeldKTM

Kathmandu. Hoofd. En stad van Nepal.


Je zult je er niet snel alleen wanen. Er wonen mensen. Veel mensen. Heel erg veel mensen. En dat is dan nog tot daar aan toe. Maar het valt ook op.

(in 2005 woonden er 1,5 miljoen mensen, en toen zijn ze de tel kwijt geraakt....en nu weten ze het niet meer zo precies, best veel dus!)


En vloeien twee rivieren samen. De Bagmati- en de Vishnumati-rivier. Zwaar vervuild. En dat samenvloeien was nog een heel gedoe. Want een (1) rivier kwam er achter dat je voor samenvloeien toch echt met z'n tweetjes moest zijn. Hij heeft het nog even solo geprobeerd. Maar dat lukte echt niet. Vandaar dat ie een maatje zocht. En vond. Konden ze lekker samenvloeien. Was dat probleem ook weer opgelost.


Over Kathmandu kun je tien weblogs volpennen. Easy. Maar dat zal ik u (en vooral mezelf) niet aandoen. Kort samengevat is Kathmandu de meest Waanzinninge Stad die ik ooit bezocht heb. Totaly Grazy! Maar ook de meest interessante. Ze is kleurrijk. Levendig. Religieus. Overvol. Smerig. Kruidig. Armoedig. Cultureel. Rumoerig. Verrassend. Afstotend. Irritant. Smaakvol en vervuild. En het toeterend naar hartelust. Volop in beweging. Elke dag. Elk uur. Elke minuut. Elke seconde. Alles beweegt. Alles veranderd. Niets blijft hetzelfde.


Al met al moeilijk in woorden te vatten.


En daarom, lieve kijkbuisvriendjes en vriendinnetjes. Heb ik foto's gemaakt. Speciaal voor u. Echt waar! Maar dat is nog niet alles. Welnee. Er is meer. Veel meer! Omdat de stad al zo ongelofelijk kleurrijk en levendig van zichzelf is. Heb ik, naast wat kleurenfoto's, ook enkele ouderwetse zwart-wit foto's geselecteerd.


Ik heb getracht foto's te selecteren die zo goed mogelijk de verschillende facetten van de stad weergeven.


Enjoy, verbaas en verwonder u!

Durbar Square. Het fantastisch mooie monumentale centrum van KTM. Een opeenstapeling van tempels, pagodes, paleizen en beelden. Unescomeuk. En ook duiven en koeien vinden het er heel fijn. Heel onwezenlijk....

Mondkapjes om de luchtverontreiniging enigszins 'buiten de deur' te houden. Een deel van de Nepalezen draagt deze bescherming....

Fietsriksja's: goedkoop en handig op korte afstanden. Bergop wordt lastiger. En soms nemen er vier of vijf mensen plaats. De bestuurder moet de fiets dan duwen.......

Loshangende bedrading. Overal! We wensen deze electricien veel succes...!

Ongeluksvogels. Ze worden overal verkocht. Deze waar ligt veelal buiten op een koper te wachten. Geldt ook voor buffelvlees en vis trouwens.

Aha!! Deze mag niet ontbreken. Melkthee! Nepalezen zijn erg gek op. Zwarte thee met een flinke scheut melk en nog meer flinke scheuten suiker. Mierzoet. Overal verkrijgbaar. Spotgoedkoop!

Zo kan het dus ook......

Ik realiseer me dat ik bij lange na niet volledig ben. Wellicht dat de komende dagen nog wat extra foto's volgen.

Namaste

Reacties

Reacties

Marleen

Verbazingwekkend! Zoveel indrukken......heerlijke geuren, mooie kleurrijke mensen, fantastische gebouwen, zo anders als hier!
En lekker....eh druk of noem het rommelig en fijn getoeter(haha....ja soms "overviel"het me ;-), kan ik ook niks aan doen, ik kom nu eenmaal niet uit de grote stad! )Maar....ik wil zo terug!
En niet alleen omdat het daar zo mooi is en boven de 20 graden....en het hier al 2 dagen regent!

Karin V

Mooie foto's. Vooral die met die fiets - daar moet de westerse vooruitgang maar niet te snel haar intrede doen. Als de stalen rossen vervangen gaan worden door aluminium fietsen, past dit echt niet meer...

Groetjes, Karin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!