De Lustige Reiziger

Het kon minder

het kon minder”


Dat zou een Grunneger zeggen. Groningers hebben gevoel voor understatement, en dan druk ik me zwak uit. Want soms bedoelen ze dan dat het nog zo slecht niet is, maar ze kunnen het ook fantastisch vinden. En dat is wat ik bedoel.


Ik ben net wakker en hoor door het open raam de golven op het strand spoelen. Het water is rustig, en het weer dus ook. Als ik het gordijntje opzij schuif zie ik een bijna strak blauwe lucht boven de Firth of Thames, want zo heet het water dat ik zie. Grote inham van de Pacific Ocean, oostelijk van Auckland. Liggend op een comfortabel camperbed geniet ik hier even met volle teugen van. Zo is vakantie bedoeld! Langs de vloedlijn lopen wat scholeksters druk te doen. Strandkieviten noemt een oud-collega van me ze. Duidelijk geen vogelaar, want wie plaatst nu kieviten op het strand? Hier heten ze oystercatcher. Mooi woord, maar ook wel een vreemde naam als je het mij vraagt. Alsof oesters zich door vogels laten vangen. Dat er dan zo'n oester op de zandbodem ligt, van die rode poten aan ziet komen, en denkt “oh help, die wil me vangen, snel wegwezen hier”. En dan gauw de benen neemt. Volgens mij is het de kunst om zo'n oester te zoeken én te vinden. Oysterfinder zou dan ook een betere naam zijn. Maar ja, dat klinkt niet zo 'catchy'.


Ik sta op, schiet snel in mn spijkerbroek en slippers. Het vestje blijkt buiten al snel overbodig te zijn. In prachtig zacht ochtendlicht ga ik wat plaatjes schieten op het strand, van wat er maar te bewonderen valt. Daarna ga ik lekker in het zonnetje zitten lezen, mijn zondagochtend'treat'. Gerrit ligt binnen nog te knorren (soms letterlijk). Mijn reis kon niet beter beginnen.



Deze 1e vrije kampeerplek is een toevalstreffer; we reden er gewoon langs. Niet eens een tip van die aardige vrouw van het tankstation annex Winkel-van-Sinkel waar we gisteren een kaart kochten. Zodat we onze weg gaan vinden op het Noordereiland. Of we al wisten waar we heen gingen. “Geen idee”. Nou, zij wel! De sunday-treat van de locals was naar het strand van Kaiaua, of de hotpools in Meranda, 3 respectievelijk 4 kwartier rijden. Lekker zwemmen en poedelen, en dan 'tea' (avondmaal op z'n engels) bij de fish&chip-shop naast Bayviewhotel. Daar verkopen ze de lekkerste friet en de verste vis uit de hele omgeving, met een koud biertje erbij. Dat lijkt ons ook wel wat, en omdat het toch in de goede richting is, zitten we tegen zessen aan inderdaad heerlijk vis en friet, met uitzicht op de baai. Prima tip!

Het rijtje campers langs het strand dat we even later wat verderop zien staan, blijkt een vrij-kamperen-plek te zijn. Het bordje 'overnightcamping prohibited' ontbreekt, het mag hier gewoon. Doen dus!


Die ochtend zijn lichaam en geest al bijna weer vriendjes. Mijn jetlag-gevoeligheid, als je die scoort op een schaal van 1 tot 10, blijkt gelukkig nog altijd laag te zijn. Ergens rond de 4 schat ik 'm. Prima mee te leven.


We besluiten naar Coromandel te gaan, een schiereiland met mooie stranden. Heet water stranden! En Cathedral Cove, een rotsbrug in zee. De tocht er naar toe is prachtig, heuvelend landschap, weelderig subtropische groen en verscholen baaien. Bij de Cove is het toeristisch, maar omdat we aan het einde van de dag zijn, zijn de hordes gelukkig al verdwenen. En omdat we de volgende dag het hete water op het strand niet willen missen, kamperen we daar in de buurt. ZIJn we morgenochtend mooi op tijd.


tot morgen. Gerda

Reacties

Reacties

roel

andere schrijver, zelfde gevoel
ziet er fantastisch uit en voelt geweldig

geniet

Mara

1 dag te vroeg Gerrit maar morgen zit ik niet achter de pc omdat ik op stap ga met mijn neef uit........... N.Z. (Dunedin, Zuid eiland) dus Happy Birthday alvast en maak er wat moois van, maar je doet niet anders!

Karel

Hallo,

Fijn om te lezen dat je bent aangekomen. Als ik mijn ogen dicht doe zie ik mezelf weer liggen lezen op het strand bij Cathedral Cove. De zomer was daar heerlijk.
Heel veel plezier samen en blijf schrijven, wij genieten mee!!

Harriette

Hoi Gerrit, zo te lezen heb je het goed naar je zin en hoeft niemand medelijden met je te hebben,integendeel grrrr wat afschuwelijk mooi daar allemaal!!
Ik wil je alvast van harte feliciteren voor morgen, maak er een extra mooie dag van en nog vele gezonde jaren!!

Hidde Leijenaar

Gerrit van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Nog vele gezonde fietsjaren.

Bert & Jos

Beste Gerrit, natuurlijk volgen wij nog steeds je verhalenserie met be- en verwondering. Jarig morgen lees ik - van harte!! Veel geluk, gezondheid en inspiratie gewenst voor het komende jaar, Jos

albert

hoi gerda.

Het begin kon minder. Zo te horen heb je een goede reis gehad. Gerrit, gefeliciteerd met je verjaardag !

petra(zus vanhenri)

Van harte gefeliceert met je verjaardag

Ik volg je onwijze verhalen van af het begin

Geniet nog even ik kijk uit naar meer lees plezier


Petra.

Karin V

Welkom Gerda - leuk om een bericht van je te lezen! Gerrit, van harte met je verjaardag morgen. maak er een speciale dag van. Groetjes, Karin V

Vincent

Hey Gerrit, leuk om eens ergens anders jarig te zijn.
Van harte gefeliciteerd.

K@r!n

Gerrit, gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er wat van samen, groeten uit een regenachtig Dronten.

RonaldO

Ook vanuut 'Attem: van 'arte jongen! Bijna 40, een hele leeftijd al...

Ewald

Mooie bijdrage Gerda. Wil je Gerrit van mij feliciteren met zijn verjaardag. Lekker stuk taart erbij (neem er zelf ook één)
PS: Als jullie in Wanganui komen moet je zeker bij mijn schoonzus/zwager langsgaan.
Groeten uit modderig Dronten

Paulien

Hoi Gerda,

Ik heb de link geprobeerd en hij werkte, zoals je ziet. Wat kun je mooi schrijven. Prachtige foto´s. Ik wist niet dat jij friet en vette vis lekker vind. Leek me niets voor jou. Hier is alles hetzelfde. We zien bij jou steeds een lampje aan en uit gaan. De buren letten goed op jou huis. Verder ben ik bezig met hardlopen, werken en studie. Daarbij is het ook erg slecht weer. Het regent echt heel veel. Maar wij gaan ook snel even naar de zon.
Groetjes Paulien

Freek

Wij lezen hieruit dat de reis naar Nw. Zeeland goed is verlopen. Terugdenkend aan eigen reizen met een camper, is het geweldig om zo op te staan en volkomen vrij te zijn. Geniet en leg veel vast.
Met een nh.groet.

Hans H

Gerrit , nog gefeliciteerd met je verjaardag, heel bijzonder zo ver weg.
Komt mij bekend voor wat Gerda schreef, vroeg uit de veren om van de natuur te genieten en Gerrit ligt nog te knorren?.
Dit is genieten.

Willem L

Heer Ger en Ger,
van harte gefeliciteerd met je verjaardag Ger en jij ook met de zijne Ger!
Maak er een mooi feestje van daar in NZ!

En jij schrijft ook al zo mooi Ger!
Groeten
Willem

Kees

Ha Gerda, goed om te lezen dat je veilig aangekomen bent! Geniet er samen van! Ik ben benieuwd naar je verhalen

Metten

He Gerda,

Geweldig nieuws vanuit Arnhem. We hoeven geen grondwaterbelasting te betalen... En nog even een kleine update van het weer hier. Afgelopen week regen. Aankomende week stampot mous.

ja zo heeft iedereen het op zijn eigen manier naar zijn zin. Ruilen?

Metten en Arjan.

Hans R (die van de bommen)

Moi, Gerda,

"Nait soez'n" is ook zo'n uitspraak ut Grunn.

Daar is zo te zien ook niet veel reden toe hoewel die foto met een beetje fantasie ook onder aan de dijk bij Noordpolderzijl gemaakt had kunnen zijn.

Ben benieuwd wat er nog meer komt.

Kiek'n wat 't wordt.

Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!