De Lustige Reiziger

Sissi

'Vraagje'.

Waar doet Franz Josef u aan denken, lieve lezer?

Nou?

Aan Sissi. Goed geantwoord. U gaat door naar de volgende ronde. Of te wel. De volgende vraag.

Waar doet Sissi u aan denken? Precies. Aan die buitengewoon aantrekkelijke Keizerin von Osterreich. Alweer fijn geantwoord.

Lieve lezer. Het wordt tijd voor een ontboezeming van mijn zijde. Ik mag wel zeggen. De hoogste tijd! Ik word namelijk precies eenmaal per jaar verliefd op haar. Op Sissi. Kortstondig. Eenmalig. Dat dan wel weer. En altijd zo rond kerst! Want dan worden die tenenkrommende Sissi-films uitgezonden. En ik kijk. Aleen. Vanwege Sissi. Eerlijk boeit die Franz Josef me voor geen meter.

'Maar vandaag wel'.

Ik heb het natuurverschijnsel nog nooit gezien. Live. In het echt. Gerda wel. Heeft er zelfs opgestaan. En het belopen.

'Een Glacier of gletsjer'.

En die gaan we bekijken. En omdat het mijn primeur is. Gaan we er ook meteen maar twee bekijken. Op een (1) dag. Hatzikidee. We zijn nu toch in de buurt.

'En welke gletsjes gaan jullie met een bezoek vereren dan, beste Gerda en Gerrit'? De Fox en .......de Franz Jozef-gletsjer. En we beginnen met de laatste.

Om half negen des ochtends vertekken we. En vier kilometer later landen we op het parkeerterrein. Vanaf hier is het een drie-kwartier-durende wandeling.

We doen het graag. De zon schijnt. En we kuieren door een rainforest. Bemoste bomen, varens, parasolmos, palmen. Het is een (1) groot feest om hier te wandelen. Na enige tijd moeten we een rivier oversteken. Mijn Azie-wandelschoenen zijn niet helemaal waterdicht (meer). En springend bereik ik de overkant.

Opeens staan we voor een vlakte. En in de verte is de gletsjer al zichbaar. Na een kwartier staan we er recht voor. Eerst maakt het nog niet al teveel indruk op me. Maar als we een betere plek hebben. Dan wordt het tamelijk indrukwekkend. Wat een machtig vertoon van moeder natuur. Een pakket van tientallen meters ijs. Opgestuwd. Met scheuren. En reuzenpieken die naar boven uitsteken.

Je zou zelfs een een klein stukje over de gletsjer kunnen lopen. Maar dat kan alleen onder begeleiding van een gids. En die hebben we niet ingehuud.

Frans Josef Gletsjer

Een andere mogelijheid die we ook aan ons voorbij hebben laten gaan is het vliegen met een helicopter. Die dingen vliegen af en aan met toeristen (circa 400 euro per 20 minuten). De helicopters vervoeren mensen die zo'n gletsjer wel 's van boven willen zien. Mooi voor de toerist. Fijn voor de beurs van de helicopterfirma. Minder fijn voor het milieu. En voor de rust in het gebied.

Dichterbij komen zou kunnen. Maar dan moeten we over de afzetting heen. Iets dat sommige mensen doen. Niet slim. Want in 2009 hebben twee Australiers dit ook gedaan. Precies op deze plek. De onfortuinlijke mannen zijn toen bedolven onder ijsblokken zo groot als onze camper. Een vliegtuig moest een 'kraan' aanvoeren. En die moest vervolgens de ijsblokken verwijderen om de lichamen te kunnen bergen.

Hebben wij geen zin in. En blijven dus mooi op afstand van al het moois genieten.

Na de nodige fotoschietmomenten lopen we terug. En vinden onze camper. Op naar het volgende reisdoel. We reizen af naar Fox Glacier. Een kilometer of dertig verderop. Minder toeristisch. Maar zeker zo mooi. Zo is ons beloofd.

Fox gletsjer

En zo is het. Een prachtige wandeling van drie kwartier (door een waanzinnig mooi en gevarieerd regenwoud) brengt ons naar een kleine steiger. Die biedt uitzicht op de Fox-gletsjer. Om stil van te worden.

Geweldig imponerend. Dat was 't. Ik hoop dat de foto's iets van de machtigheid, die wij hebben ervaren, weergeven.

Ons volgende reisdoel is Queenstown. Een stad in het zuiden van het zuidereiland. We gaan ons er voorbereiden op een vijfdaagse- en behoorlijk intensieve track. De Rees-dart track. Beloofd erg mooi te worden.

'Goed voorbereiden dus'.

Er moeten nieuwe schoenen gekocht worden (de 11 euro Nepalese wandelschoenen (Very Good Quality Sir!) vallen nu echt uit elkaar. Verder gaan we we voedsel inslaan. En nog wat andere noodzakelijke meuk om te tocht te kunnen 'overleven'.

Als we goed werk hebben geleverd hoort u weer van ons als we terug zijn van de track. Met de onvermijdelijke verhalen. En dito foto's.

In de tussentijd wensen wij u veel schaats-, ijs- en sneeuwplezier. Hanschoenen aan. Muts op. En de handen warmblazen maar. Is een tip. Doe er u voordeel mee. En hopelijk veel (voor)pret met de mogelijk op handen zijnde elfstedentocht.

Gerrit (en Gerda)

ina nieuwhoff

Hoi Gerda, en Gerrit ook, natuurlijk, leuk om jullie verhalen te lezen, helemaal om dat de kans reeël is dat S en ik volgend jaar dit hopelijk met eigen ogen gaan zien,
Nog heel veel plezier.

Freek.

Wat een schitterende reis en dito belevenis. Ik kijk dagelijks naar "de post". Lees het, draai het uit en stuur het door. Vandaag schaatsen voor het Ned. Kampioen -schap op de Grote Rietplas bij Emmen. Ik vrees GEEN 11 stedentocht voorlopig. Op div.plekken 7-8 cm ijs ipv de vereiste 15 cm. Geniet en ga maar niet over het 'hek'.

Marleen

Je mag me altijd wakker maken voor een mooie waterval, maar dan heb ik de NZ Gletsjers nog nooit gezien ;-) Erg mooie plaatsjes ook weer, kunnen we meegenieten!
Fijne wandeltocht weer komende dagen en tot daarna!

Freek

Op verzoek van Joop/Annie. Lieve lustige reizigers. We genieten van jullie verhalen en belevenissen there. De verschillen zijn nu heel erg groot, hier met winterweer met 12 tot 15 gr. onder nul. Schildmeer is net een sprookje met vandaag (07-02) Duurswoldwedstrijden over 60 en 80 km. Het kriebelt flink als je op het ijs staat, maar de schaatsen blijven toch maar aan de wilgen hangen.
Na maandag (12-02) beginnende dooi, jammer weer geen 11 steden tocht. Bij jullie is af en toe zweten, maar dat zoeken jullie ook op, soms op het randje. Maar jullie genieten daar op deze manier heel erg van. Doordat er een beetje sneeuwval is, denkt Doeschka dat bij elke stap sneeuwklonters aan zijn poten komen. Hij staat om de haverklap stil met één poot omhoog. Nog heel veel reisplezier verder.
Met een hart. groet van pa en ma.

Wim vdL

En zitten de nieuwe schoenen lekker of is de koop nog niet gelukt? Je zal inmiddels ook al heel wat km's hebben gelopen daar aan de andere kant van de wereld, dat moet ook want voor het weet loop je weer je rondjes bij FD. Wat een mooie plaatjes heb je weer gemaakt, ik heb inmiddels een goed beeld van wat er zoal allemaal te zien via al je verslagen.
Have fun in Queenstown en kijk uit naar je volgende verslag!

Walter

Hello G&G, vanuit Queenstown naar Glenorchy gelift en daar gecampeerd op de Glenorchy Holiday Camp à $10,-. Naar het startpunt van de Rees-Dart trek gebracht met een pick-up en in 5,5 uur gewandeld naar de eerste hut. Potbelly-kacheltje en 80 mud kolen onder het afdak. Hier eerste en tweede Kerstdag gebivakkeerd wegens stormwinden en sneeuw, waarna het Rees-saddle overgestoken. Een of twee dagen later overnacht bij Daly's hut, in de meegenomen tent, en volledig lek geprikt door afschuwelijk kleine mormels, sandflies, die met miljoenen tegelijk de kleinste openingen in tent, kleding en sokken konden vinden. Maar wat een fantastische tocht, vol varens, bomen, mossen, stroompjes, afwisselende landschappen. Staat na 25 jaar nog in mijn geheugen gegrift. Als jullie die zandvliegen nog tegenkomen, onze excuses daarvoor. We konden ze niet allemaal vermoorden. Je hoeft ze niet de groeten te doen.

willem L.

Hoi Gerrit&Gerda,

We blijven genieten van jullie belevenissen!! geniet van de Rees track.Heb ik overigens pas een ceedeetje van gekocht, The Alamo Race Track. Klinkt ongeveer hetzelfde maar is heel wat anders! Ga morgen naar een concert van dit bandje in Luxor, hier in Arnhem. Zal bij jouw terugkomst cedeetje branden, vind je vast ook leuke muziek.

Ga zo door,

groeten
Willem

n.c.aarts@hetnet.nl

hoi wat een prachtige natuur en mooie foto.s Zit ik hier in de kou.Weet je dat Biddinghuizen _23 graden is geweest.Maarja ik reis toch ook een beetje mee met jullie en dat doet me dan wel weer goed.Nog heel veel wandel plezier en tot de volgende mailtjes groetjes Nannie.

Harrie

Hé G&G, die Rees-dart track was toch maar 5 dagen ??
Of was die zo mooi, dat jullie gewoon maar door zijn blijven lopen ?
Ik zit met smart te wachten op de verslagen en foto's

Hoe dan ook: heel veel plezier nog in NZ!

Nicole

Dag Gerrit,

Geniet nog even van de laatste weken vakantie.. maar zo te lezen komt dat wel goed

Nicole

Fred de Bruijn

Ha Gerda (Gerrit)

Maar eens even een berichtje via dit kanaal proberen. Ben erg benieuwd het het met je (jullie) gaat Gerda. Ik heb enkele berichtjes via SMS verstuurd, maar daar is geen reactie op gekomen. Volgens de site zijn jullie al enkele weken " uit de lucht" en dat zal vast een goed teken zijn. Eindelijk los van media en apperaatjes. Lekker veel tijd om te mijmeren en te lummelen? Hoop dat jullie het goed naar het zin hebben.
Ben ontzettend benieuwd naar al je verhalen. Geniet nog van de komende weken!

groet Fred

ha Ina,
leuk dat je meeleest! En als ik je goed begrijp hebben jullie (alweer) reisplannen voor NZ voor volgend jaar? Wauw, dan moeten we in de tussentijd zeker bijpraten. Tot dan, groeten ook aan S, van Gerda

dag pap en mam (via Freek),

Pap, als 1e enorm gefeliciteerd met je verjaardag. En een hele dikke knuffel van mij. Ik zal zo nog bellen, 86 word je niet elk jaar...
En wijs dat je de schaatsen aan de wilgen hebt laten hangen - en mam ook natuurlijk - ook al kriebelt het met al die tochten. Dat doet het zelfs aan de andere kant vd wereld als ik het lees.

Net zijn alle verhalen van Rees-Dart opgeladen, de uitdagingen zijn voorbij. Misschien dat Freek ze nog mee kan nemen naar S'buren. Anders later. Fijne dag gewenst en tot snel weer ziens,

liefs van jullie dochter

ha Fred,
live communicatie gaat ons duidelijk beter af! Heb wel 1 sms van je op 15/2, en 3x gereageerd. maar daarop geen reactie van jou, dus niet binnengekomen?
Ben helemaal in verwarring over geen clusterhoofd, wel clustermanager - in PS - maar dat zie ik ook allemaal wel over 2 wkn.

Zijn nu tussen Dunedin en Palmerston, nog 2 dg dan in Christchurch. De grote uitdagingen zijn achter de rug, genieten nu van kust, strand, zee, yellow-eyed -pinguins, dolfijntjes en af en toe een plons. Net paar dagen minder zon, vandaag was ie er weer. En net toen ik in zee wilde duiken verdween ie weer. Potverdorie.

doe voorzichtig met gladheid en zo, en groetjes aan de rest (en wat er van Johnny over is, < 20kg?)

hartegroet, gerda

hallo Walter,

wat bijzonder dat jullie R-D TRack ook hebben gelopen!! Verhalen zijn redelijk vergelijkbaar (zijn net opgeladen) en die stomme sandflies waren er helaas nog steeds. En vooral bij Daleys Flat, waar jullie er ook zo? last van hadden. Nog erger dan Fransozen ;-)

Er schijnt nog een mail van jou te zijn, die heeft Gerrit doorgestuurd naar mijn huisadres in NL (ergens zijn hersencellen vn hem in Azie blijven steken denk ik wel eens), dus die reactie komt nog wel. Deze heb je alvast.

Volgende x moet je Cascade Saddle ook meenemen, ook al verdween mijn zin even, al dat sneeuw en ijs is adembenemend.

groet van gerda

Gerrit

Hey Willem,

The Alamo Race Track!! Ik wist niet dat ze nog speelden joh! Wat een geweldige muziek. Ik houd me aanbevolen voor een kopietje!!