De Lustige Reiziger

HEILIG

Vandaag breng ik een bezoek aan de Sacred Valley: de Heilige Vallei!

Ik ben in Cuzco. Cuzco is een geweldig mooie stad. Misschien wel de mooiste stad van Peru.. Veel historie. Gebouwen met koloniale invloeden. Een geweldig mooi Plaza des Armas (centrum). Kortom er is flink wat te genieten hier.

Cuzco ligt op 3300 meter hoogte en dat is te merken aan mijnademhaling. De meest geringe inspanning zorgt al voor asemgebrek. Zo ongeveer elke minuut raak ik even achter mijn adem en moet even bijademhalen. Zo moet een hart- of astmapatient zich dus voelen?!

Cuzco dus. Cuzco is'de' uitvalsbasis voor een bezoek aan Machu Pichu en verschillende trekkings waaronder de Incatrek. En dus ook voor een bezoek aan de geheime vallei.

Die vallei kun je vergelijk met eh.........tja leg dat 's ff uit Gerrit. Nou, neem bijvoorbeeld Lelystad. En dat dat dan Cuzco is. Dat liggen Biddinghuizen, Swifterbant, Zeewolde in de geheime vallei. Zoiets. Alleen is Biddinghuizen nog niet ontdekt. Dus wees er snel bij zou ik zeggen. Maar dat onontdekte, dat kun je van de Cuzco en de Sacred Valley niet zeggen. Want enig toeristenoverstrominggevaar is hier wel aanwezig. Alarmfase oranje!

Het centrum van Cuzco is volgestouwd met bergsportwinkeltjes. Er zijn zefls winkeltjes waar je nutella kunt kopen en andere producten waar toeristen ECHT niet twee weekjes zonder kunnen.

Er zijn honderden hotels in deze stad.. En natuurlijk ook honderden restaurants waar je alles kunt eten wat de toeristensmaakpupillenmaag zich maar kan wensen. Met dito prijzen uiteraard. Het is het soort plekken waar ik me niet geweldig thuis voel. Je geeft al gauw teveel geld uit en meestal wil ik graag weer verder trekken. Verder trekken naar plekken waar niets gebeurt. Waar minder toeristen zijn. En meer locals. En waar geen nutella is. Nutella kan ik in Biddinghuizen ook wel kauwen.

Maar ik moet nog ietsje bijkomen van mijn recente ziekzijn. En dat kan mooi hier. Vroeg in de ochtend vertrok ik naar de Sacred Valey en om een lang verhaal kort te maken: hier zijn de foto's.......