De Lustige Reiziger

LA PAZ

Ik heb een goed nachtje gedraaid.

Ondanks dat mijn buurman er een wat vreemde hobby op na houdt: I am DJ and I play real fucking hard music especially by night (en dan bedoel ik the whole night and iedereen zal het weten), heb ik een goed nachtje gedraaid.

Ik voel me een stuk beter dan gisteren. Opmerkelijk toch hoe het lichaam zich in een enkel nachtje kan herstellen. Ik voel nog wel wat hoor, van de immense inspanning van gisteren. Vooral bij het traplopen. Maar dat zieke uitgeputte gevoel is gone.

En daarom glijd ik tegen achten richting La Paz. Hoofdstad van Bolivia.

Het oude centrum van La Paz is gebouwd in een vallei. Maar omdat het inwoneraantal van de stad steeg werden de huizen en gebouwen tegen de omringende bergen aangebouwd. Resultaat daarvan is nu dag er een enorme stad is ontstaan met als laagste punt 3600 meter. En als hoogste punt 4000 meter.

Het is een niet bijster veilige stad. Je wordt van alle kanten gewaarschuwd. Van zakkenrollers tot complete gewapende berovingen. Nepagenten. Taxichauffeurs die het niet goed met je voorhebben. Het is een beetje oppassen geblazen dus.

Na een uurtje fietsen kom ik aan de rand van de stad. En .... het is een compleet gekkenhuis. Zeldzaam. Wat een chaos. Wat een getoeter. Wat een mensen die alle kanten op willen. Maar geen kant bied soelaas.

Het verkeer staat echt muurvast. Ik weet dat ik richting de vallei moet. Maar where the f%&*#k is die vallei. Ik kan het allemaal maar moeilijk overzien in dit gekkenhuis. Het is wat vragen. Wat verkeerd rijden. Wat vragen. Wat verkeerd rijden. En dan maar niet meer vragen. Maar gewoon op mijn kompas afgaan. Op een goed moment rijd ik op de autopista. Hartstikke verboden voor fietsers. Maar wel lekker in de richting die ik hebben moet. Ik neem de gok. Het ergste dat me kan gebeuren is dat ik staande wordt gehouden. Terug moet. Of beboet wordt. Who cares. Ik glijd op de autopista ruim 12 kilometer in volle vaart naar beneden. De vallei in. En ik knijp pas echt serieus in de remmen als ik binnenrol op de Plaza de San Fransico.

Precies the place to be!

Daar vind ik vrij snel een hotelletje. Met een geweldige receptie. Veel humor. Bereid tot afdingen. En daarna ook nog humor. Geweldig. Voor 11 euro per nacht heb ik een prima kamer en een WARME (waaaaaauuuuuuw) douche.

Gezien de inspanningen van gisteren en de vele bezienswaardigheden in de stad, boek ik een kamer voor 4 nachten.

Doel 1: bijkomen

Doel 2: de stad bekijken.

U hoort nader van mij. Vast en zeker!

Adios