De Lustige Reiziger

Toni

Toen we vanochtend onze fietsen aan het ‘opzadelen’ waren bereikte ons verdrietig nieuws, dat ons zeer aangreep.

Onze buurvrouw Toni is overleden.

In de 3,5 jaar dat we Toni mochten leren kennen bouwden we een bijzondere band met haar op. Toen we elkaar nog maar net hadden leren kennen begonnen we - zoals gebruikelijk in Duitsland - Toni aan te spreken met ‘Sie’. Maar na enige tijd mochten we ‘du’ tegen haar zeggen (iets dat we eigenlijk nooit gedaan hebben, we bleven Sie zeggen, uit respect).

Toni vond je vaak in haar stoel of buiten in haar strandkorb (een soort schommel-strandstoel). Daar zat ze dan Strumpfen (sokken) te breien of maakte ze een kruiswoordpuzzel. Altijd in het bijzijn van haar hond Lucy. Toni en Lucy waren onafscheidelijk sinds de dood van Toni’s man.

Je kon goede gesprekken met haar voeren. Ze liet ons fotoboeken zien. En ging gesprekken over de oorlog niet uit de weg.

Ze was een ruimdenkende vrouw. Kon grapjes maken, had zelden een oordeel over iets of iemand en stond louter positief in het leven.

Het bleek dat Toni een voorliefde had voor balkenbrij (in het Duits: panas). Toni wist precies waar we dat konden kopen. We bakten het voor haar en aten het samen op.

Toni kon geweldig koken en bakken. De pflaumenkuchen was een soort van specialiteit van haar. Maar ‘konijn’ maakte ze ook graag klaar. Joan en Toni wisselenden recepten uit en regelmatig was er een zoete uitwisseling van diverse baksels. Als onze kippen weer ‘s teveel hun best hadden gedaan, brachten we Toni een bakje eieren.

Helaas ging haar toch al kwetsbare gezondheid het afgelopen jaar met rasse schreden achteruit. Ze belandde in het ziekenhuis. Waar het steeds slechter met haar ging.

De zondag voordat we aan deze reis begonnen hebben we haar nog bezocht in het Krankenhaus van Kleve. Ze was verzwakt. Bij het weggaan hebben we haar hand nog even stevig vast gehouden.

Dat was de laatste keer.

Toni is 82 jaar geworden.

We hebben haar in ons hart gesloten.

Gerrit & Joan

Kollemorten - Vejen
Fietsdag: 6
Afstand: 62 km.

Willemijn

Heel verdrietig een lieve buurvrouw vriendin is er niet meer....nog afscheid van haar kunnen nemen voor jullie aan de tocht begonnen....

Paula

Mooi eerbetoon aan jullie lieve buuv ❤️

Roel

Wow, triest man
Jullie beide gecondoleerd ?

Ellen

Gecondoleerd Joan en Gerrit.
Een mooi eerbetoon dit geschreven stukje over haar.

Sterkte allebei

Marcel

prachtig verwoord. Afscheid nemen op afstand is nog beroerder

Harrie

Gecondoleerd met Toni. Erg sneu.