De Lustige Reiziger

A7

A7

Lieve lezer.

Wij hebben gisterochtend onze karretjes bestegen. Het plan is om - in twee weekjes tijd - van Malaga naar Sevilla te fietsen.

We hebben het idee opgevat om een groot deel van de route zo kort mogelijk langs de kust te fietsen. Opdat we de golvende golven kunnen aanschouwen in het maagdelijke ochtendlicht. De zilte zeelucht als een engeltje op onze tongen uiteen laten spatten. De kuststrook aan onze ogen voorbij zien trekken. Het …….

Ach lieve lezer. Ik kom niet veel verder dan wat amateur poëzie. Die knakkers van de Zeeuwse band BLØF zijn hier veel beter in. Die maken van die vreselijke kutteksten. Rijmelarij van de ergste soort. Waarmee ze overigens wel de nodige europegeltjes met hunnie netten aan boord hijsen. Fijne bijvangst!!

Ik zou het helemaal geen slecht idee vinden om dat BLØF-schip voorgoed voor anker te laten gaan of (nog beter) het tot zinken te laten brengen. En dat dan over een jaar of honderd een paar van die duikarcheologen naar de bodem van de zee afzakken en dan met van die waterstoffertjes het BLØF-repertoire gaan afstoffen. Die schrikken zich het muzikale apelazarus (dat doe ik nu al!).Die gasten verslikken zich in hunnie zuurstofflessen. Om van het vollopen van hunnie snorkels nog maar te zwijgen.

Dat langs de kust fietsen, lieve lezer is een fijn voornemen. Een ambitieuze doelstelling. Een fijn punt om op te richten. Een vrolijke stip aan de horizon. Voorwaar een bestemmingdoel om ‘s fijn koers naar te zetten. Echter, dat valt voor de drommel nog niet mee.

Nou ja in het begin ging het nog wel. In Malaga liggen fijne fietspaden voor ons klaar. Het fietsen verloopt gladjes. Niets aan het fietsmandje.

Maar zo halverwege de fietsdag dienen de eerste problemen zich aan.

Dat komt zo. De A7 zit ons lelijk in de weg. De A7 is een weg. Ooit met vast de beste bedoelingen aangelegd. Voorzien van een stevig stukje zwart geblakerd asfalt. De weg heeft aan alle zijden een vangrail. En de weg voorziet in iets van een behoefte. Dat willen zeggen: er rijd alle Jezus veel verkeer. Dat er ook nog ‘s flink de geitenwollen-snelheids-sokken in heeft.

Als je met een toet toet auto bent, dan moet de A7 een walhalla zijn. De A7 brengt je namelijk vliegensvlug daar waar je zijn moet. Voor ons is de A7 een heuse drempel. Een barrière. Iets met roet. Iets met eten. En iets met gooien.

Er lopen namelijk niet zoveel kleine weggetjes parallel aan deze A7. En dat brengt ons regelmatig in de problemen. En dat laat zo soms geen andere mogelijheid over om tussen vangrail en de berm van die A7 te fietsen. Daar ligt een betonsstrook van krap 1 meter breed. En op die betonbaan staan objecten zoals lantaarnpalen, bushokjes, afvalbakken, verkeersborden en ondefineerbare kastjes die vast heel belangrijk zijn maar waar wij ons omheen moeten wurmen. Ook steken we per dag een loopbrug of tien over om onze weg aan de andere zijde van de A7 te vervolgen. Al met al is dit nog niet helemaal waar we op hoopten qua lekker fietsen aan de Costa del Sol.

Na een eerste dagje worstel-fietsen hebben we ons in de gisternamiddag ‘s lekker verwend. We hebben een hotelkamer genomen van eh….. 500 euro. Per nacht. Exclusief ontbijt.

De kamer is van alle gemakken voorzien. Voornamelijk dingen die we niet nodig zullen hebben, maar goed het is er. Bij aankomst worden we al ware helden en VIP’s ontvangen. Niet is teveel. Een rode loper wordt uitgerold. Toastjes met kaviaar worden aangerukt. Flessen Champagne ontkurkt (en het maakt ze helemaal niets uit wanneer ik zeg dat we elke dag ontbijten met toastjes kaviaar en dat de Champagne bij ons uit de kraan komt).

U begrijpt het al. Het is LOW-SEASON. De kamers worden voor bodemprijzen aangeboden. Onze buiken staan bol van de kaviaar. Een vast tred - richting onze hotelkamer - is met de vele glazen Champagne nagenoeg onmogelijk geworden. U begrijpt lieve lezer: het bleef nog lang onrustig in dit hotel in Marbella.

Vanochtend zijn we uit Marbella vertrokken. Het is wat onwerkelijk om in deze kustplaatsen te verblijven. Het is een aaneenschakeling van hotels met de nodige (en ogenschijnlijke) pracht en praal. Ik kijk m’n ogen uit. Nooit gedacht dat ik er ooit nog ‘s terecht zou komen……

We beginnen deze dag met fijn langs de kust te fietsen. Er liggen gladde betonbanen voor ons gereed. En ook fietsen we tientallen kilometer over houten vlonders en over halfverharde paden. We laveren wat tussen flanerende wandelaars door. De golven spatten uiteen op de rotsblokken en zeewaterdruppels bevochtigen onze lichamen. Fijn, wat het is een graadje of 20. De zon schijnt overvloedig. En de eerste druppeltjes zonnebrand hebben we aan onze huiden toevertrouwd.

Helaas pindakaas. De A7 is weer ‘s spelbreker. We puzzelen wat af om toch iets van een route te vinden in de richting waar we naar toe willen gaan. Soms zakt de moed ons ietwat in de schoenen. Als we een alternatief gevonden hebben, en dat na een kilometer of wat blijkt dat dit achterafpaadje afgesloten blijkt te zijn. En we weer terug moeten.

Maar zoals altijd lukt het ons om ons een weg te banen. In de juiste richting.

Aan het einde van deze fietsdag komen we aan in de kustplaats: Estapona blijkt een fantastisch mooie en historische stad te zijn. In het Hoogseizoen vind je er vast een hele berg toeristen. Maar nu is het er tamelijk rustig. We vinden er een prachtig onderkomen. Zoeken een fijn restaurantje. En maken een erg romantische avondwandeling (neeh….lieve lezer, dit keer geen details!).

Morgen zetten we koers naar Gibraltar. We gaan nachtmerrie-dromen of van de A7……

Gerrit

Roel

Blauwe ruis, Gerrit

Klote zo n in de weg liggende weg

Prachtige foto s weer

Enjoy, terug naar de kust maar weer ? ?

Marcel

Jullie maken er altijd weer een heuse belevenis van!
Rustig blijven en uiteindelijk zal de beloning mierzoet zijn #succes #genieten

Willemijn

Heerlijk verslag, mooi weer, net niet te warm maar beter dan hier....mooie fotoos , geniet ...