De Lustige Reiziger

Poepdrang

Het zandploegen van gisteren, mag ik vanochtend nog ‘s dunnetjes overdoen. In omgekeerde richting.

Het is net voorbij 7.00 uur des ochtends, en mijn tempratuurmetertje geeft al dertig klein nulletje C aan. Dat beloofd nog wat voor de rest van de fietsdag.

Na het nodige zandsleurwerk en geploeter geraak ik uiteindelijk op de Dessert Highway. Schud het woestijnzand uit schoenen en sokken. Ontdoe de ketting van zand. Geef ‘m een paar drupjes olie. En zet koers naar de meest zuidelijk gelegen stad van Jordanië: Aqaba.

Bij een benzinestation-winkel (het MOON DESSERT RESTAURANT, FIJN GEKOZEN NAAM)- mijn grootste vrienden in ramadan-tijd - werk ik een Yoghurtje naar binnen en giet de inhoud van een pakje sinaasappelsap (althans ze hebben een poging gedaan om het naar sinaasappelen en sap te laten smaken) naar binnen.

De Dessert Highway is vooralsnog minder druk dan gisteren. Maar het blijft oppassen geblazen dat je niet van de sokken gereden wordt. De achteruitkijkspiegel bewijst z’n urgente functie en dienst maar weer ‘s.

Het is nagenoeg uitsluitend dalen geblazen. De weg kronkelt door een geweldig fijn woestijnlandschap. Ik ben helemaal in m’n element. Een koelelement is het overigens niet. Nee. De warme rijwind blaast om mijn hoofd en lichaam. Maar de wind doet niets wat in de buurt komt van iets wat lijkt op verkoelend werk.

De hoogst gemeten temperatuur vandaag is 44,7 graden!

Ik heb de hete woenstijnwind tegen en het wegdek ook. Dat maakt het rollen der rubberen Robbie-banden een ietsje minder vanzelfsprekend maar het fietsen als geheel bezien wel een stukje avontuurlijker.

Iets na enen al rol ik Aqaba binnen. Mijn eindbestemming voor vandaag.

Er wuiven wat palmbomen te wuiven. Er staan wat lantaarnpalen te bungelen. Het wegdek is glad. En ik kom in 1,5 week tijd weer ‘s een verkeerslicht tegen. Die me ook meteen staande houd. Maar dat is het ook wel. Van een geweldig sfeervolle entree is geen sprake.

Ik heb een hotel gereserveerd dat ik gemakkelijk vind en waar ik soepeltjes kan inchecken. Althans het verliep soepeltjes totdat ik mijn kamerdeur wil openen. Dat doet ie niet. Hij wil zich niet voor mij openstellen. Daar heeft ie vandaag domweg geen zin. Tis nogal een inkennige deur. Een heuse monteur moet er aan te pas komen en die is best even bezig.

Dat is allemaal niet zo erg. U kent mij als een geduldig mens. En dat ben ik ook. Echter ik moet al sinds vanochtend ontzettend nodig poepen.

Ik kan de aandrang tot het daadwerkelijk poepen best lang ophouden. Mijn all time record op dit punt is 3 dagen 2 uur, 17 minuten en 3 seconden. Maar toen moest ik ook ECHT!!!

(Misschien is het wel leuk om als reactie onder dit weblog te delen wat uw eigenste record is….. = misschien een leuk weetje…..en ………wellicht dat het de onderlinge band met alle overige lezers wat verder versterkt……kijk maar even …..ter geruststelling …….er zijn geen foute antwoorden mogelijk….u krijgt altijd een sticker van de juf).

Maar goed: wanneer de deur dan eindelijk open gaat en de wc-pot eindelijk in ‘t zicht komt dan voel ik toch wel …… Afijn. U heeft een beeld.
Tip: mocht u op regelmatige basis met constipatie van doen hebben. Zet dan een cd van Nick & Simon op. Of, hang een poster van Caroline Tensen in je woonkamer. En ren dan meteen naar de WC-pot. Echt waar: je loopt vanzelf leeg.

Na een lekker douche ga ik de Rode Zee met een bezoek vereren. Nu zult U denken, nou Gerrit, je bent toch al op reis. Moet je nu ook nog een ticket boeken naar de Rode Zee?! Is dat niet wat erg decadent?!

Nou lieve lezer: de Rode Zee grenst ondermeer aan Jordanië. En het strand ligt maar 200 meter van mijn hotelletje af. Die kans op een ontmoeting wil ik me niet ontnemen.

De Rode Zee en ik kennen elkaar nog niet. Tis een eerste kennismaking. Een eerste date. Zal wat onwennig zijn. Grote kans dat het niet meteen tongzoenen wordt.

Maar ik denk dat we wel vriendjes worden.
(Eigenlijk heet het hier de Golf van Aqaba, en die stroomt dan weer uit in de Rode Zee, maar ik noem het gewoon de Rode Zee. Vind ik veel stoerder om te zeggen!!)

Aqaba (65 KM)

Philippe

Gerrit, weer een prachtig geschreven verhaal. Ik voelde de warmte en de p….drang.
Nog veel veilige km’s.

Philippe

Roel

Ik krijg geen aandrang Gerrit, maar wat een heet verhaal weer. Prachtige foto 's wederom. Yoghurt je eten, wel uit het zicht dan?

Geen Nick & Simon vandaag voor je, maar een Rubberen Robbie(bedankt voor de tip) met het toepasselijke: Met een stuk in me reet.......

Enjoy man, laat je lekker schoonspoelen in de zee

Walter

Steeds meer bewondering voor jouw stoïcijnse dadendrang. Ik doe het je niet na; 6 uur lang bij 40+ graden op een smal zadeltje, mèt poepdrang. Chapeau. Dat p.r. van jou is knap onder die omstandigheden, maar steekt toch schril af tegen mijn beste “prestatie”: 8 dagen en een halve middag. En daar heb ik de 2,5 uur wachten bij de apotheek nog niet eens bij opgeteld ?. Maar dat blijft wel onder ons hè?
En dan, pootje baden in de rode zee. Laat je nog weten wat je daar aan overgehouden hebt?

Gerrit Pleijter

Ha Walter, he hebt dus altijd baas boven baas!!!

Anja

Het is poepie heet daar bij jou, jij gaat poepie hard die berg af…en je poep is hard na zoveel dagen ophouden….pfff lijkt mij geen reet aan daar?.
Bullshit Gerrit ik geniet van de andere wereld waarin jij je nu begeeft.
En pas op daar in die zee..drollen drijven.☀️??????

Gerrit

Das een rete leuke reactie??

Lida

Vanavond wordt Ramadan afgesloten en het Eid al Fitr kan gevierd worden, merk je er iets van?
Niet meer in het geheim eten en wie weet wordt poepen ook eenvoudiger.
Genoten van de Rode zee?

Gerrit

Ha Lida, ja vanavond wordt het feest. De vrachtauto's met schapen (op weg naar de slacht) zijn niet te tellen. Maar 's kijken vanavond wat ik er van ga merken....

Gerda

He Gerrit, dat zijn weer mooie én spannende verhalen. Fietsen in de woestijn van Jordanië, waarom ook niet? Gewoon om dat het kan, het lijkt wel Tele2 reclame- misschien een goede sponsor voor je? Hier hebben we net een stuk rondje NL gefietst, van Groningen naar huis in Oosterbeek. Ook heerlijk en mooi hoor, Drenthe, Overijssel en je eigenste Gelders Landschap, vooral met dat frisse & ontluikende groen. En het Buurser zand, maar dat lijkt bij lange na niet op een woestijn... Veel fietsplezier nog, en feest een beetje mee met de Jordaniers !

Gerrit

Dat is een jaloers makend ritje Gerda. Ook nog 's in de mooiste tijd van het jaar.

Willem L

Ha Gerrit,
Al je verhalen lezend denk ik dat het een beter idee was geweest om deze reis niet met je fiets te maken, maar met een van mijn ezels!

hou je taai ouwe kakkert!