De Lustige Reiziger

Mozes Kriebel

Ik hoop voor Mozes dat ie in een best wel fijne conditie verkeerde. Hij was tenslotte al 120 jaar oud. Want het is geen kattenpis. Die berg bedwingen.

Maar goed. Onze Mozes was wel wat gewend. Had tenslotte zijn volk veertig jaar lang door de woestijn geleid. En dat ging natuurlijk ook niet zonder slag of stoot. Hij werd ook wel ‘s geconfronteerd met gezeik. Tuurlijk!

Er waren vast wel ‘s onderwerpen waar Mozes zich ook geen raad mee wist.

Als het volk het lopen weer ‘s moe was, en aan hem vroeg of ze niet met een luxe touringcar verder konden trekken. Of. Wanneer de WIFI weer ‘s was uitgevallen, er ze geen verbindingen hadden met het internet. Of als er geklaagd werd over het eten: “altijd weer die kip met rijst en die verdomde HUMUS”. Hij zal er ook wel ‘s een punthoofd van hebben gekregen. Muiters vond ie ze soms. Mozes-kriebel. Zeker en vast!

Dus een berg beklimmen die op 817 meter boven zeeniveau ligt, was waarschijnlijk een peulenschil voor onze Mozes. Daar draaide hij zijn hand niet voor om.

Ik ben vanochtend vroeg op mijn karretje gesprongen.

Mijn reisdoel - op deze rustdag - was de Neboberg. Een berg die aan de rand van de Jordaanvallei ligt en een kilometer of 11 ten zuidwesten van Madaba.

Na aankomst - bij het NEBO MOUNT visitor centre - mocht ik mijn fiets op een veilige plek parkeren. Een kaartje kopen. En de berg bezoeken die Mozes beklom en volgens de Hebreeuwse Bijbel (Deuteronomium 34:1) op 120 jarige leeftijd, uitkeek over het beloofde land.


Het uitzicht is van een adembenemende schoonheid. Zo wil ik ook wel 120 jaar oud worden…… Je kunt - als het helder is - Jeruzalem zien liggen.



Er zijn op de berg nog overblijfselen te bekijken van een kerk die er vanaf de 4e eeuw heeft gestaan. Ronduit interessant zijn de bewaard gebleven mozaïekvloeren. Ze zijn pas ontdekt in het begin van de 20ste eeuw. De Franciscanen hebben opdracht gegeven het hele zaakie te restaureren en open te stellen voor publiek.

De plek is voor christenen en moslims van grote religieuze betekenis.

De heer zei tegen Mozes, toen hij vanaf de Nebo-berg het beloofde land overzag:
‘dit is het land waarvan ik aan Abraham, Isaak en Jakob onder ede heb beloofd dat ik het aan hun nakomelingen zou geven. Ik laat het je nu zien, maar erheen oversteken zul je nooit’.

Mozes stierf op 120 jarige leeftijd. Hij zou het beloofde land nooit binnen gaan.


Gerrit
Dagafstand: 22 km (rustdag)

Reacties

Reacties

Roel

? Inhaalslag

Gerrit Pleijter

Yessssssss!!!!!!

Walter

Imposant! En je kent je klassiekers. Maar ken je ook de truc van Moses?
Hij had het eerste toeristenbureau uitgevonden, en eindelijk een groepje wandelaars bij elkaar gesprokkeld. De rest van de mensheid wist van niets …
En bij gebrek aan klandizie moest hij zijn eerste reisje een beeetje oprekken. Wist Deuterdinges ook niets van.

Gerrit

Nee man, een toeristenbureau?! Ondernemend mannetje!!!

Roel

Mooi verhaal, prachtige foto 's weer Gerrit.
Knap dat je op hé rustdag nog energie over hebt om nog een uitstapje te maken
Petje af
Blijf genieten

Een covertje van Nick & Simon : Ain 't ni Mountain high enough ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!