De Lustige Reiziger

Orde op zaken


U kent dat wel lieve lezer.

Dat je van die beloftes op je marketing-ontbijt-bordje gepresenteerd krijgt die te mooi zijn om waar te zijn.

Ik zal U 1 voorbeeld geven.

Neem Ryanair. Die beloven dat ze DE vliegmasjien maatschappij zijn met de Lowes fares. Mijn Engels is niet zo best, maar volgens mij zeggen ze en beloven ze hiermee dat al hunnie vliegmasjiens het laagste vliegen van alle vliegmasjiens. Dat ze zo laag mogelijk over de grond scherend je naar je bestemming brengen.

Aha. Met mijn niet geringe vliegangst vind ik dat een heel fijne belofte. Ben ik hartstikke hunnie laagvlieg-doelgroep.

Mocht zo’n gevleugeld gevaarte er plots geen zin meer in hebben en onverhoopt uit de lucht vallen, dan valt ie tenminste niet heel hoog uit de lucht en heb ik nog een overlevingskansje. Zou voor mij een doorslaggevende reden zijn om nog ‘s een vliegreisje bij hunnie te boeken.

Maar het valt me elke keer weer op - als ik bij hun een ticket boek - dat zij zich niet aan hunnie marketingbelofte houden. Ook hunnie vliegmasjien stijgen naar grote hoogten. En loopt het me weer dun door de broek……..

Lieve lezer.

Mijn fietsreis is ten einde.

Een reis die 3,5 week geleden begon en die me voerde me over de Kings Highway, door prachtige valleien.

En daarna naar het prachtig gelegen Dana. Vervolgens trok ik verder naar een van de zeven wereldwonderen: de stad Petra.

Via de Desert Highway - de woestijn - liep de route naar Aqaba. De meest zuidelijk gelegen stad van Jordanië.

En vandaar - via de grotendeels verlaten - Jordan Valley Highway ging ik al drijvend naar de Dode Zee.


En via Madaba weer terug naar Amman, de heftig drukke hoofdstad van Jordanie.

Het was een machtig mooi en ook inspannend reisje. Door de vele hoogteverschillen (lees: bergen) niet altijd even gemakkelijk fietsbaar. De Ramadan maakte het niet altijd even gemakkelijk om eten en drinken te vinden.



Temperaturen liepen gaandeweg de dag flink op. Voor mij was dat geen enkel probleem. Reizen door Jordanië is een waar feest!

Ik weet niet precies welk marketingbureau op de Jordaniërs is losgelaten. Welke vrouw of man de marketingcursussen hier verzorgd heeft. Maar die heeft heel goed werk verricht.

De Jordaniërs beloven niet alleen gastvrijheid. Ze tonen het ook. Overal waar je komt wordt WELCOME IN JORDAN geheten. En waar je ook bent of overnacht hoor je klinken: THIS PLACE IS YOUR SECOND HOME.

Zou een wat slijmerige en loze belofte kunnen zijn, ware het niet dat ze het daadwerkelijk waar maken. Gastvrijheid staat hier op nummero uno.

Als je nog nooit geweest bent en de foto’s en verhalen spreken je aan: huur een auto voor 1,5 week. Neem je (eventuele) tiener-kinderen mee (ze zijn hier gek op kinderen en er zijn hier veel activiteiten waar kids blij van worden) en cross wat door het land. Het is echt fantastisch!!

Tot zover mijn commerciële bijdrage (waar ik overigens - van het Jordaanse ministerie van Toerisme - vrij vorstelijk voor betaald krijg).

Over vorstelijk betalen gesproken.

Ik hoop woensdagnacht weer voet aan Schiphol-wal te zetten. En zal bij het krieken van de dag daar de boel meteen even op orde brengen.

Tja. Er gingen de afgelopen weken - ik kan ook niet even het land verlaten - een paar dingetjes niet helemaal goed op onze Hollandse luchthaven. Het liep niet helemaal lekker. Iets met annuleringen. Iets met wachtrijen. iets met afhandelingen van bagage. Het zal u niet ontgaan zijn.

Ik heb al een meeting staan met de Chief Executive Officer van Schiphol: Dick Benschop. Ik noem ‘m Dikkie Dik. Hij mag meneer tegen me zeggen.

Ik wil Dikkie Dik even spreken over zijn volgende uitspraak:
“Dat Schiphol geconfronteerd werd met onverwacht veel passagiers en dat mede daardoor de problemen ontstaan zouden zijn”.

Ik val met name over het woord passagiers!

Kijk. Als het nu om een onverwachte hoeveelheid pinguïns ging. Die kwamen aanwaggelen. En een beetje aan de bagageband beginnen te knagen. Of een roedel Zebra’s. Die een beetje zwart-witte strepen lopen te trekken op de landingsbanen waardoor de piloten in de war raken. Of dat er geheel onverwacht een school goudvissen voorbij komt zwemmen in de vertrekhal. Tja, dan zou ik er nog een beetje begrip voor op kunnen brengen.

Maar PASSAGIERS. Nota bene! “Dat is potverdriejandubbeltjes het enige waar Dikkie Dik zorg voor dient te dragen”.

Het is toch een beetje als een verkeersregelaar die zegt dat ie er geen rekening mee had gehouden dat er ook nog verkeer zou zijn. Of een handelaar in bananen die zich er over verbaasd dat die dingen geel en krom zijn. Of ………..

Iets met in goede banen leiden. Iets met dat iedereen tijdig z’n vlucht kan halen en niet 2,5 jaar van tevoren op het vliegveld aanwezig moet zijn. Iets met dat koffertjes op de juiste plaats van bestemming komen. Dat is wat Dikie Dick moet doen. Het enige!!

Dat is z’n Core Buisenis. Daar wordt ie vorstelijk - naar mijn mening veeeeeeeel te veeeeeel- voor betaald. U mag weten: onze Dikkie Dik incasseert 503.000 euro. PER JAAR!! Dat is exclusief bonussen voor goed of slecht presenteren. Dat maakt volgens mij geen ruk uit.

Dat zal ik ‘m allemaal even fijntjes onder de aandacht brengen. De meeting zal niet lang duren (en mocht ie z’n leven daarna niet snel beteren dan stuur ik Caroline Tensen & Lieke van Lexmond op ‘m af….DAT ZAL ‘M LEREN!!).

Ik ben dankbaar dat ik dit reisje kon maken lieve lezer. Ja, dankbaar.

Tja, er zijn momenteel net iets teveel mensen in mijn directe omgeving - waaronder een handvol collega’s - door ziekte getroffen. Geen vervelende neusverkoudheid. Geen schraperige rauwe keel. Geen irritant griepje. Geen ingegroeide teennagel. Maar ernstig.

Als ik weer ‘s zwoeg- en klimwerk aan het verrichten was dwaalden mijn gedachten onwillekeurig - van tijd tot tijd - naar elk van hen af. Dacht aan hun en hoop(te) dat het hen goed gaat.

Degene die ik deze reis zeer heb gemist is mijn (en Joan’s) vriend Harrie.

Harrie reisde zelf graag en veel. Las altijd trouw mee op dit weblog. “Dan reisde ie ook mee”. Harrie was altijd goed voor een snedige of humoristische opmerking op dit weblog. Harrie las tussen de regels door. Bekeek foto’s net ff anders. Had net een andere kijk op dingen. Altijd goed voor een gekke invalshoek. Dat las je in zijn - altijd net weer anders dan anders originele - reacties terug.

Las.

Harrie overleed enkele weken voor deze reis aanving. Plots.

En dat zet veel van de dagelijkse beslommeringen en gedoe in perspectief lieve lezer. Dat relativeert enorm. En mede daarom wil ik U vooral heel veel gezondheid toewensen.

Ook wil ik u heel erg bedanken voor het meelezen. Het reageren. Dat was erg fijn. Op die manier reisde ik niet geheel en al alleen.

Tot slot een reiswaarschuwing. In september van dit jaar staat - bij leven en welzijn - een nieuw fietsreisje op het program. Joan en ik zijn voornemens om naar S………a……….te.gaan.

Verdorie het typlint is op…….

(Enne ……Roel: zeg niet dat ik je niet tijdig geïnformeerd heb….en voor mijn vriend Walter hoop ik dat ie wat minder alcoholische versnaperingen tot zich zal nemen…..…..getuige zijn tekstuele uitspattingen op dit weblog……….).

Tot snel.

Gerrit
Dagafstand: 40 km

Reacties

Reacties

Joan

South Africa, zeg t nou maar gewoon gelijk ?

Gerrit Pleijter

Ja, maar nu is het geen verrassing meer!!!!

Roel

Gerrit je, Gerritje
Wat een prachtig slot van een fantastische reis (beschrijving voor mij)
Eindeloos genoten van je snedige en droogkomische verhalen.
Maar zeker ook van de serieuze ondertoon in dit stukje proza

Want zo is het helemaal, er ontvallen ons mensen/vrienden/familie
Vier het leven en geniet van de dag.

September staat in de agenda Gerrit en Joan, mogelijk ben ik aan t wandelen, maar de world wide web zorgt ervoor dat ik het dan kan lezen

Bedankt voor al je moois Gerrit

Nog eentje van (geen N & S) the Doors-This is the End

Gerrit Pleijter

Dank, dank, dank Roel voor je warme woorden.

Vertel je me tegen September waar je gaat wandelen?

Lida

Gerrit, het was weer heerlijk meereizen. Die 3,5 weken waren erg snel voorbij.
Geniet straks maar van het mooie Duitsland.

Walter

Ach, helaas Gerrit. Einde van deze prachtige reis en dus stoppen ook de leuke, humoristische, analytische, politiek getinte, scherpe en vooral niet van zelfspot gespeende blogs die met zekere regelmaat op de spreekwoordelijke deurmat vielen. (Zo, wat een zin. En ik heb nog geeneens alcohol genuttigd vandaag).
Het gewone leven begint weer, de draad wordt opgepakt.
Maar ook dan, laat ons motto zijn en blijven dat we carpe diem doen. Dat we elke dag genieten, en dat we daarvoor niet “iets speciaals” hoeven te doen.
En straks in september op de fiets naar Srinagar. Helemaal top. Kijk al weer uit naar de blogs.
Bedankt voor je prachtige verhalen, en ik kom graag nog eens luisteren naar de anecdotes die niet door de keuring gekomen zijn.

Gerrit Pleijter

Dank je wel Lida!

Nop

Gerrit, ik heb genoten van jouw prachtige verhalen. Soms met een glimlach en soms schaterlachend ben ik door jouw teksten gegaan.
Erg bedankt dat ik je mocht volgen tijdens deze jaloersmakende rit.

Gerrit

Met veel plezier Nop!

Anja

Bedankt Gerrit voor het meelezen,meereizen, meezweten, meegenieten en verwonderen.
Goede terugreis.

Gerrit

Dank voor het meereizen Anja!

Gerda

Gerrit, het was weer een waar genoegen!
meelezen, meereizen, meebeleven - en dan zo'n mooi slotstuk. Letterlijk.
Dankjewel daarvoor!
Ook fijn dat je vanavond weer heelhuids aankomt in NL, dus zet m op Joan (das niet letterlijk bedoeld hé, datje net zoiets met Gerrit gaat doen als met al die dooie beesten in Gelderse kastelen ;-)

en dan eindelijk nu die afspraak met jou en je collega's voor de Hemelse Berg.....

Gerrit

Dank je wel Gerda!!

Roel K

Ik heb met veel plezier en elke keer glimlachend je blog gelezen. Je manier van schrijven is fantastisch! En nou beschrijf je ook nog eens een schitterende reis. Veilige reis terug!

Gerrit

Dank je wel Roel!!

Bram (de Visser)

Moest het niet Saudi Arabia zijn?
Omdat je graag in woestijnen fietst met veel zand.
Heet en droog.
Maar zonder dollen, petje af voor je prestatie.

Gerrit

Dank je Bram!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!