De Lustige Reiziger

Slurf

Sommige van U vragen mij wel eens waar ik zo tijdens het fietsen aan denk (Echt niemand vraagt dat….).

Weet U.

Meestal heb ik niet van die verheven gedachten. Maar vandaag is dat anders. Ik heb een topidee. Een gedachte, een idee dat de Wereld zal veranderen. Dat de grondvesten in beweging zal brengen. Iets dat een aardverschuiving teweeg zal brengen. Een aanpak die alle grond, alle fundament onder alle duurzaamheidsvoeten zal wegtrekken. Een plan waar ons klimaat wel bij zal varen. Een voorstel waar zelfs de knapste koppen hun klimaatvingers bij zullen aflikken.

Ik kom er later in deze bijdrage op terug.

Ach kom.

Laat ik het meteen vertellen, ik ben de kinderachtigste niet. Dan hoeft u niet zo in spanning te zitten. Ik weet namelijk niet hoe het U vergaat, maar als ik iets van spanning ervaar, dan moet ik altijd poepen. En dat kan ik lang ophouden (mijn all-time record staat op vijf dagen!), maar ergens komt dan toch het moment suprême dat het hele zaakie de endeldarm moet verlaten.

Dat gun ik U niet lieve lezer. Die spanning. Die wachttijd. Die kronkelende darmen. Daar hebben wij de afgelopen jaren een veel te fijne en vriendschappelijke relatie voor opgebouwd.

Daarom……let op, hier komt mijn revolutionaire idee.

Wij fietsten vandaag langs een groot fabrieksterrein. Op dat terrein had je van die lange loopslurfen. Ze leken heel erg op de slurven op het vliegveld. Je weet wel. Die slurven die je vanuit de vertrekhal en gate naar het vliegtuig begeleiden.

Ik dacht - toen ik de slurven zag - waarom maken we die slurven niet een stukje langer. Nu zijn het van die korte stukjes, die in het vliegtuig uitkomen. Je wordt als passagier ook wel gedwongen om aan boord te gaan. Ja, vind je het gek dat die vliegtuigen dan ook gaan vliegen.

Maar als we nu ‘s - ja ik zeg maar wat hoor - die slurven een stukje langer maken. En niet naar het vliegtuig zouden laten lopen, maar gewoon naar je eindbestemming. Dat je zo vanuit je gate - door de slurf - naar je vakantieadresje wordt geleid.

Vind u dat geen fantastisch idee, lieve slurflezer???

Ik zeg win - win. Alle vliegtuigen zijn in 1 klap overbodig geworden. Ik zeg milieuwinst. Geen vertrekkende en dalende vliegtuigen: weg geluidsoverlast. Hoeven we niet meer na te denken over uitbreiden van Schiphol (wat die boeven/directie van Schiphol nu toch stiekem aan het doen zijn………).

Verdwalen in zo’n slurf kan domweg niet, want we maken geen afslagen in de slurf. Tuurlijk niet!! Gewoon een rechtstreekse slurfverbinding. Naar je eigenste strandtent, hangmat of all inclusive resort.

Daarbij.

Het lijkt me goed voor je conditie. En nog ‘s een keer daarbij: ons falende Schiphol directeurtje Dickie Dick Benschop kan een andere baan gaan zoeken (leek me toch al een prima idee!!). Als ik ‘m een welgemeende carriereswitch aan de hand mag doen: doe iets in de kofferindustrie! Ga lekker in de weer met koffers en rugzakken. Zoek het in die hoek. En mocht dat niet lukken: misschien iets met in de wachtrijen-industrie of fysiotherapeut: kan ie lekker met kapotte ruggen in de weer………

Lieve lezer: wat zegt U me van mijn slurfidee? TOP-IDEETJE TOCH?

Wij hebben vandaag een fijn ritje gehad. Het eerste deel liep langs de kust. Daarna schuurden we onderlangs een Nationaal Park. Met olifanten en voor mijn ondefinieerbare dieren, maar aan hunnie gefladder te zien, leken het vogels te zijn.

Schaduw was ver te zoeken vandaag. Temperaturen liepen op tot ruim 44 graden. Op zichzelf hoeft dat geen probleem te zijn. Maar de luchtvochtigheid is hier tegen de 100%. En die combinatie heeft alles in zich, om het fietsen wat zwaarder te maken.

We smeren ons s’ ochtends - meteen na het opstaan - in met zonnebrandcreme. Zou je een later moment op de dag kiezen, dan zweet je die zonnebrand-meuk er in 1 keer uit. En kan het zijn beschermende werk niet meer doen.

Onze fietskleding is na een half uur fietsen doorweekt. Sokken, korte broek, T-schirt, ondergoed: je kunt het uitwringen! Onze huiden glimmen van het zweet. We ‘motiveren’ onszelf om tenminste 3 liter water per dag tot ons te nemen. En drinken meer. Maar denken dat dat eigenlijk nog niet voldoende is.

Na een fietsdag die om 8 uur begon, bereiken we om 14 uur ons onderkomen. Een huis. Midden in de natuur. Simpel. Eenvoudig. Laat ik het zo zeggen: wanneer er sterren worden uitgedeeld, staat dit onderkomen ver achterin de rij te bungelen.

Maar dat vinden wij de leukste. Een eigenaresse en haar zoon die geen woord Engels spreken. Bedlaken met vlekken. Een niet geheel reukvrije douche. 1 plastic stoel. Een klamboe in een zodanige hygiënische toestand dat - als ik een mug was - ik daar nooit in terecht zou willen komen.

Helemaal fijn voor ons.

We vergrijpen ons aan een broodje met Nutella (U weet wel, die chocolademeuk dat we voor goudgeld ergens op de kop hebben getikt, goudgeld ja….je zou er in Nederland een fijn 5 kamer-appartement voor kunnen kopen…..) en overleggen waar we morgen koers naar zullen zetten.

We besluiten om de kust achter ons te laten en koers te zetten - meer het binnenland in - richting Ella. Dat prachtig gelegen, groene, heuvelachtige dorpje waar het zo fijn toeven is (wat is dat eigenlijk: toeven? Ik vind dat een gek woord……).

Dat fietsten naar Ella klinkt simpel maar boezemt ons enige angst in.

Het is namelijk bergop. Haarspeldbocht na haarspeldbocht Na haarspeldbocht. Dat ons naar een hoogte van 1100 meter zal brengen.

De verwachting is dat de zon onze bolletjes zal verwarmen met een temperatuur van circa 44 graden. En een luchtvochtigheid met iets van een 1 en twee nullen. In die volgorde. Dus niet gaan husselen met de cijfers en wat komma’s er doorheen wrotten, lieve lezer. Een 1 gevolgd door twee nullen. Dus.

See how it goes.

Ambalantota - Thanamalwila
67 km

Paula

Gerrit,
Poepen en honden in één blog. Moet niet gekker worden ?

Philippe

Gerrit, ik zie dat er nog extra proteïnen rondlopen op het Nutella deksel. Tof verhaal weeral. ?
Veilige reis verder.

Phlippe

Roel

Hihi, Gerritje toch. Wat een brilliant idee zeg. Zoals ons Zeeuwsmeisje zou zeggen, geen slurf teveel hoor.

Knap wat jullie doen hoor, echt gaaf(om te lezen