De Lustige Reiziger

Tijgerhulp


Heeft Gerrit een nieuwe relatie?

Is er al fietsend een nieuwe vriendschap ontstaan? Heeft ie een nieuw mokkeltje opgedaan in Sri Lanka? Met bromfietshelm nog wel? Is zijn relatie met Joan ten einde geraakt deze reis?

Nee lieve lezer, maakt u zich niet ongerust. Niets van dit alles. Maar ik zou wel graag uw hulp willen inroepen.

Stay tuned.

Lieve lezer. Mocht u de leeftijd ervoor hebben. Ga dan even met mij- in gedachten - terug naar de jaren zeventig. Om de punaise even precies in het jaartal te prikken: 1972. Toen werd een beweging opgericht die zich de Thamiltijgers noemden.


De Thamiltijgers bestonden uit Hindoes en Christenen, Die maakten destijds 18% van de totale bevolking uit. De tijgers voelden zich gaandeweg achtergesteld en voelden zich minder Sri Lankaans. Zij wilden een eigen land stichten binnen Sri Lanka.

Via politieke weg lukte het niet om autonomie te verkrijgen. Ze besloten een gewapende strijd aan te gaan. In 1983 doodden de Tijgers in de hoofdstad Colombo 13 soldaten van het regeringsleger. Dat was het begin van een lange en bloedige strijd in Sri Lanka.

In de jaren 80 domineerde de strijd in Sri Lanka het nieuws. Ik herinner me nog goed - als jochie van een jaar of 12 - dat de Thamiltijgers als nieuwsitem op het NOS journaal regelmatig voorbij kwam.

In de jaren negentig werd het stil.

Ik heb gemist dat op 17 mei 2009 de wapens zijn neergelegd en de strijd ten einde was gekomen. Een strijd die 26 jaar heeft geduurd en 70.000 levens heeft gekost.

Het staken van de strijd betekend overigens niet dat de beweging ter ziele is gegaan. De Thamiltijgers bestaan nog steeds. Ze vormen nog een politieke tak. En er is Thaipusam.

Thaipusam is een betoverend Thamilfestival waar volgelingen van de hindoegod Lord Murugan hun lichaam doorboren met honderd spiesen en haken om hun toewijding te tonen.

Zoek een andere hobby zou je denken. Ga punniken. Ga breien. Ga kantklossen. Of zet desnoods een cd van van Nick & Simon op. Ik bedoel: dan pijnig je jezelf voldoende dacht ik zo. Dan heb je qua boetedoening je deel wel gehad. Dichterbij een doodservaring kun je niet komen…….

Maar eh……..lieve lezer. Dat doen ze allemaal niet. Want laten wij nu precies vandaag op onze tocht naar Dambula met onze fietsje regelrecht in zo’n ceremonie terecht zijn gekomen.

Hiero treft u een beeld aan. Bewegend beeld treft u aan op Instagram: zoek even op ‘de lustige reiziger’.

O ja, ik zou uw hulp nog inroepen. Ik verzamel vogelverschrikkers.

Nou ja. Verzamelen! Ik verzamel foto’s. Zou anders een mooie boel worden in huize Pleijter-de Visser. Moet je die dingen eerst vinden. En dan met je zondagse schoenen een akker of weiland inlopen. En hopen dat dat je niet in de drek of koeienpoep terecht komt. Vervolgens moet je dan zo’n vogelverschrikker uit de grond zien te trekken. Op je schouder leggen. En dan maar zien hoe je met het vogelverschrikkende gevaarte thuis ziet te geraken.

Jah, en dan…… dan moet je nog een plekje thuis vinden om het ding tentoon te stellen. Heb ik ons hele huis volgestouwd met verschrikkende vreemde vogels. En dat we dan zelf in de garage gaan wonen. Of zo.

U denkt toch niet dat ik/wij gek zijn geworden. Dat zou me overigens ietwat van U tegenvallen lieve lezer!!

Afijn.

Het liefst verzamel ik zoveel mogelijk verschillende vogelverschrikkers uit zoveel mogelijk verschillende landen. Ik heb er de afgelopen 20 jaar al een stuk of honderd bij elkaar gefotografeerd. Echter, er kunnen er altijd meer bij.

Dus. Mocht u ‘s zo’n vogelverschrikker zien. Leg ‘m dan vast. Schrijf er even bij waar je ‘m gefotografeerd heb. En stuur ‘m naar mij op. Dat zou geweldig leuk zijn.

Het doel is om een poster te laten maken met alle ‘veroveringen’ en die dan bij mij thuis aan de muur te hangen.

Dat zal de boze Thamil- en Hindoegeesten wel buiten de deur houden en moet - en dit is een niet onbelangrijk detail - tevens voorkomen dat ze mij doorboren met honderd spiesen en haken en met mij in die hoedanigheid - in Duitsland in ons stoffige dorpje - een beetje over straat gaan paraderen.

En daarom zeg ik: Lang Leve de Vogelverschrikker!!

Gerrit

Kandy-Lenadora
70 km

Reacties

Reacties

Roel

Wow, wat een piercings zeg. Ongelofelijk wat iemand zichzelf kan aandoen. Dank voor je geschiedenis les en fijn dat je Joan trouw blijft ;-)
Prachtige foto's weer man.

Mocht ik zo n verschrikker tegen komen zal ik hem/haar zeker fotograferen voor je

blijf genieten

Sandra

Jeetje, wat een afgrijselijk beeld!!! Dan inderdaad liever een hele dag Nick en Simon en Celine Dion luisteren en savonds Caroline Tensen kijken op tv.
Dat is verschrikkelijk, maar er bestaan dus echt ergere dingen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!