De Lustige Reiziger

Gotta

Wich Cuntrie?
Were you go?
How long in Sri Lanka?
What you think off Sri Lanka?

Dit zijn DE vier vragen die we voorgelegd krijgen.

Om te beantwoorden.

Een eh…..keertje ……..of eh……30.

Per uur.

Niet erg.

Echter, op de vraag ‘ wich Cuntrie”?, antwoord ik wel ‘s uit balorigheid: We cum vrommmm China!! Trek mijn ogen in een spleet en roep dan keihard: Ni Hao!!!!

Gisteren vertrokken wij uit Sigryia. De dag ervoor bezochten we de oude Acient City. Een ruïne complex dat zich mag scharen in de zeer exclusieve lijst van Unesco Wereld Erfgoed.

Joan beklom de leeuwenrots (zie het midden van de foto) via de trappen aan de buitenzijde van de rots. Ikke…..bleef…..hoe zal ik het zeggen…..met beide beentjes op de grond….omdat die rots eh…….ja…….misschien wat aan de hoge kant was.

Maar het had echt niets te maken met mijn hoogtevrees, valangsten of anderszins. Echt niet!! En nog wat: er moet ook iemand zijn de de begane grond van het park goed in beeld brengt. Dus, je hoeft er echt niet om te lachen. Echt niet!

Hoe dan ook.

Gisterochtend bestegen we onze karretjes in alle vroegte. Niet te vroeg. Want de jungle waar we doorheen fietsen is full off Olifanten, Krokodillen en ander scherpe tanden en slurf gespuis.

Echt. We werden aan alle kanten door borden en locals gewaarschuwd: “niet in de schemering en het donker door de jungle fietsen. Kan gevaarlijke situatie opleveren”.

De eerste 15 kilometers door de jungle verliepen prachtig en tropisch groen.

Maar binnen dat tropische is er ook ruimte voor landbouw (al moeten ze alles in het werk stellen om de olifanten van het land te houden….).

We hielpen met de uienoogst (zie ook Instagram ‘ de lustige reiziger’ voor bewegend beeld) en keken van tijd tot tijd goed om ons heen of er toch geen verdwaalde - of in dronkenschap verkerende - olifant ons pad zou kruisen.

Door de politieke en economische problemen die Sri Lanka op dit moment ondervindt is er protest gaande. De afgelopen maanden deed zich dat vooral gelden in de hoofdstad Colombo. Maar ook op het platteland laat men zich niet onbetuigd en is men zelfs zeer uitgesproken.

In de gesprekken die we voeren hoopt iedereen dat er in maart volgend jaar vervroegde verkiezingen zullen komen. En iedereen - die we spreken - verwacht dat er een nieuw president zal komen. en hoopt dan dat het beter zal gaan.

Regelmatig treffen we teksten aan (als hierboven) op gebouwen, pijpleidingen en wegen: “Gotta go Home”. Iets dat ze al bereikt hebben. De president (Gotabaya Rjapaksa) is verjaagd naar het buitenland. Deze heeft een vriendje (Rail Wickremesinghe) als nieuwe president benoemd en Gotta is weer teruggekomen naar Sri Lanka. De bevolking is woedend, des duivels…….

In Sri Lanka vind je een labyrinth van wegen. In veel landen waar ik fietstte was verdwalen onmogelijk. In Pakistan geldt: ‘ er zijn wel bestemmingen maar er leiden geen wegen naar toe“. In Ethiopië heb je ook weinig keus. En ook in Marokko zijn de wegen op 1 hand te tellen. Verdwalen gaat in deze landen domweg niet.

Maar hier is het een wir-war van wegen. Er is zoveel keus. de kleine weggetjes zijn het mooist en fijnst om op de fietsen.

Het einde van de fietsdag bracht ons gisteren ons in Polonnaruwa. De stad die we vandaag onveilig gaan maken.

O ja. Gisteren was de warmste fietsdag off all.

Gerrit

Dinsdag 20 september 2022
Sigirya - Pollowanura
57 km

Conny

je kunt er beter een pijltje bijzetten, want het is een zoekplaatje om Joan te zien.Fijn dat jullie het leuk hebben.dat denk ik teminste.de kippen vinden het reuze dat wij er zijn.liefs Conny en Bram en Bobby

Lida

Het zijn weer zulke mooie plaatjes, het lijkt me een prachtig land!
Nog veel fietsplezier!

roel

wow , wat een hitten man. Moet je best snel fietsen voor een briesje.
wat een prachtig land zeg, zo te zien aan jullie foto's PRACHTIGE FOTO'S

keep it cool en een oogje op de weg houden

Enjoy
Born to be wild dus :-)

Sandra

Waaauw waaauw waaauw wat een schitterende reis maken jullie toch!!!

anja

Ik geniet vanuit mijn slaapkamer, zonder protesten of piercings met buiten 20 graden van jullie ontdekkingsreis. Ajeto!