De Lustige Reiziger

Pornomelk

Gisteren hebben we de Oude en Heilige Stad in Pollonaruwa bezocht.

We willen U niet meer lees-moe maken dan U al bent en stellen dan ook voor om de archeologische appel meteen door te bijten. Hierkomendefoto’s:

Des savonds togen wij naar - de niet bijster interessante - stad en hebben daar een voedzame maaltijd genuttigd in een uitspanning die naast ons uitsluitend door lokale inboorlingen werd bezocht.

De bezoekende buitenaardse wezens - wij dus - werden met lachende, belangstellende en warme blikken ontvangen. We kregen een heuse inboorlingenmaaltijd voorgeschoteld. En er werden twee blikjes sap met prik door een gast aan ons aangeboden, als gift.

U begrijpt: hier kan geen toeristische Unesco-atractie tegenop. Wij kregen er kippenvel van. En het maakte ons nederig. Wat een gastvrijheid. Wat een mensenwarmte mochten we ervaren.

Bij het ondergaan van de zon beslisten we dan ook dat we de komende - nog te bezoeken kaartjes kopende bezienswaardigheden - van ons lijstje afstrepen. En dat we lekker gaan fietsen. Op kleine bochtige weggetjes. Waar gewone mensen zijn. Met wie je kan praten en je gevoelens kan delen. En waar na elke bocht weer een nieuw avontuur op de loer ligt. Waar je geen kaartjes voor hoeft te kopen. Dat is veel leuker en geeft ons veel meer reisenergie.

Met die nieuw opgedane energie en plannen stappen we op. En verlaten Pollonaruwa. Dat doen we meestal zo tussen 7 en 8 uur. Dit om de scherpste hitte te vermijden.

We kiezen voor kleine rustige weggetjes. Die bevallen ons het meest.

Na een uurtje fietsen vallen we Hingurakgoda binnen. Deze ‘metropool’ bestaat uit enkele huisjes. Er loopt een spoorlijn langs. Ene….dat is het zo ongeveer.

Nou, lieve lezer. Correctie! Helemaal waar is dat niet.

Aan de Zuiderzeestraatweg tussen Oldebroek en Wezep heeft lang een melkfabriek gestaan. In de ooit zo trotse fabriek werd in de vorige eeuw boter en melkpoeder gefabriceerd. Tot 1984 brachten boeren op de Noord Veluwe hun melkbussen er naar toe. In de fabriek werd de melk bewerkt en verder gedistribueerd.

Maar in 1984 was het uit met de pret. De melk vond op een andere wijze zijn weg naar de klant. De fabriek werd overbodig. Het werd een worstfabriek. Maar dat duurde niet lang.
Sinds eind jaren 90 staat de oude melkfabriek leeg. Hoewel nadien een deel werd gesloopt is het betonnen geraamte van het pand al die jaren blijven staan.

Het onverkoopbare gebouw gaf veel overlast. Er werden feesten gegeven en er schijnen zelfs pornofilms te zijn opgenomen.

“U vraagt? Welke series? Welk deel? Waar die te koop zijn? Ja, sorry lieve lezer, dat weet ik ook niet. Dat soort informatie moet ik u schuldig blijven”.

Ik reed er zo’n 1 keer per jaar langs de fabriek. En zag het verval met de jaren toenemen. Ik vond het wel mooi. Bomen groeiden uit de ramen. Muren brokkelden af. Hij is nu afgebroken. Echter, van mij had ie mogen blijven staan.

Dit verhaal schoot me te binnen toen we vanochtend het ‘melkfabriekje’ van Hingurakgoda aandeden.

Locals komen er hun melk aanbieden. Die melk wordt afgemeten en overgegoten in een grote melkbus. De naam van de aanbieder wordt genoteerd. En de hoeveelheid geregistreerd. En vandaaruit zal de melk zijn weg naar de klant vinden.

We trekken verder over grotendeels vlakke asfaltwegen.

De rijstoogst is begonnen. Nog niet overal. Maar de eerste percelen moeten er aan geloven.

We slaan af naar de A6. Dit zou een wat grotere weg moeten zijn. Het blijkt een rustige weg te zijn. Flink wat tegenwind. Geen voorzieningen. En met afstand het saaiste deel dat we deze reis gefietst hebben.

Om een uur of twee des middags vallen we ons eindstation voor vandaag binnen: Habarana.
We ontmoetten de plaatselijke fietsenmaker (die we gelukkig niet nodig hebben).

In Habarana gaan we onze vermoeide fietsbenen te ruste leggen.

Gerrit

Pollonaruwa - Habarana
55 km

Roel

Gastvrijheid is mooi man, evenals je/jullie foto 's

Hier ga ik de gastvrijheid van Dwingeloo ontdekken, de weg er naartoe was er een van langzaam rijdend en filetjes, kijken hoe het met de biersmaken staat.
Proost ?, blijf genieten hé

Sandra

Pornomelk ???! Hoe verzin je het weer!!!