De Lustige Reiziger

LenteFez

Kent u dat lieve lezer.Dat gevoel. Dat de lente je neus binnendringt.

Die heerlijke vroege voorjaarsgeur Dat gevoel dat het jaar nu pas ECHT gaat beginnen. Dat de natuur op uitbarsten staat. (hoewel ik me op dit moment terdege realiseer dat een lentegevoel met de huidige weersomstandigheden in ons aller Holland wat ver van u afstaat).

Natuurlijk.De azuurblauwe luchten, de temperaturen die rond de twintig graden schommelen. Het windstille weer. Hier. Het helpt allemaal mee om dat gevoel te versterken.

Ik heb ‘t al een aantal fietsdagen lang in mijn neus. Maar gisteren bij het binnenfietsen van Koningsstad Fez werd ik plots in en in gelukkig. Dat heerlijke voorjaarsgevoel stroomde via mijn neusgaten mijn lichaam binnen. En dat aangevuld met die altijd aanwezig zoete geuren (die je in dit soort landen altijd omhullen). Dat maakte me heel blij.

Ja, dat blije, gelukkige gevoel. Daar naar op zoek zijn. Dat is misschien wel een van de belangrijkste drijfveren om op een fiets door een land te reizen. Dichterbij kan je bijna niet komen. Altijd op zoek naar die geuren. Die kleuren. Dat gevoel. Dat kun je wandelend en fietsend het beste ervaren.

Vandaag ben ik een dagje door Fez gedwaald. Fez is de op een na grootste stad van Marokko.

De benaming van Fez schijnt z’n oorsprong te vinden in het Arabische woord pikhouweel. Er wordt verwezen naar een legende over Idriss I (stichter van Marokko) die een gouden pikhouweel zou hebben gebruikt om de grenzen van Fez aan te geven door ze te omlijnen.

Dat moet voorwaar een helse klus geweest zijn voor ons Idriesie.

Want Fez heeft een oppervlakte van ruim 93 ha. En als je dat met je pikhouweeltje een beetje voorover gebukt (lees: kans op rugklachten!!) moet lopen omlijnen, dan lijkt het me dat een ziektenkostenverzekeringspakket met een aanvullende verzekering geen overbodige luxe zou zijn geweest.En nog een nagekomen tip voor onze Dries. Ik zou een pakket hebben gekozen met een oneindige hoeveelheid fysio-behandelingen……….. En het is een eindje reizen, maar in Milllingen aan de Rijn weet ik nog een prima fysiotherapeut……

Maar goed. Dries lijkt me een verstandige vent. En dat zal ie allemaal wel gedaan hebben.

Er wonen ruim 1 miljoen mensen in Fez.

Ik ben vandaag even van deur tot deur gegaan om ze allemaal een boks te geven (handen geven vind ik corona-wise nog wat link). Ja, wou gewoon even kennis maken met iedereen. Ik kom hier tenslotte ook niet elke dag.

Met als dat geboks voelde ik me na verloop van tijd wel een soort van Badr Hari (of hoe die gast ook mag heten). En nog iets van een nadeeltje: ik heb meer kopjes muntthee weg moeten slurpen dat me lief is. Ik lijk verdorie wel een lopende Mentha piperita (ja, google dat maar ‘s, doe er ook maar ‘s wat voor lieve doch enigszins passieve lezer!)

Maaaaaaarrrrrrrr.

Gelukkig schoot er nog tijd over om door de Medina (oude ommuurde binnenstad, UNESCO stuff) te dwalen. En daarvan krijgt U hierna de bewijsstukken voorgeschoteld.


DAG 8
Fes
rustdag


Reacties

Reacties

Roel

Flink actief op je rustdag Gerrit

Wederom prachtige plaatjes geschoten.

Ik denk dat Idrissie al wat volgers had, die wisten hoe ze de pikhouweel moesten hanteren ?

Groet vanuit een stormachtig Holland

Anja

Onbelangrijk welk seizoen het is waar dan ook? je avonturen zijn weer om te smullen en gelukkig van te worden.

Sandra

Jeetje, wat een kleurenpracht in Medina!
Oehh zou ik zelf ook wel eens willen bewonderen!!!
Ennnuhhhh, mentaal piperita is pepermunt, ik heb mijn best gedaan!
Fijne rustdag!

Walter

Slim van je om het in Fez ook nog te proberen. Misschien was Mohammed daar wel naar toe verhuisd. Gevonden?
Wat een kleurenpracht in je foto’s. De bijbehorende geuren kan ik me goed voor de geest halen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!