De Lustige Reiziger

Brandblusser

Liever lezer.

Er overkomt me iets op dit moment dat me niet vaak overkomt.


Ik sta bij een graf. Kijk ernaar. Echter, ik heb geen idee wie er in ligt. Echt geen idee.

In de meeste gevallen weet ik wel wie er begraven ligt als ik een graf bezoek. Zou een beetje gek zijn als je naar een graf gaat en je geen idee zou hebben wie de overledene is. Dat zou raar zijn. Opmerkelijk ook. Dan is het wellicht een goed idee om een arts te bezoeken……

Tuurlijk, er zijn uitzonderingen.

Mijn favoriete begraafplaats - Pere de Lachaise - in Parijs (Jim Morrison, Edith Piaf, Karel Appel, Maria Callas en Frederic Chopin liggen er oa. begraven). Een prachtige sfeervolle begraafplaats gelegen op een heuvel. Het is een ‘feest’ om daar een paar uurtjes rond te mogen dwalen.

Natuurlijk loop ik daar ook langs graven van wie ik niet precies weet wie er ligt. Maar nu ga ik gericht kijken. En heb geen idee wie er ligt. Er is ook niemand die me het vertellen kan. En mijn reisgidsje - waarvan ik de inhoud zo ongeveer uit mijn hoofd ken - verhaalt er ook niet over.

Wat me wel opvalt is dat er een brandblusser (aan de rechterzijde, zie foto) naast het graf hangt. Waarom hangt dat ding daar? Wat heb je daar nou aan als overledene?

Kijk als je je voor je dood had voorgenomen dat je niet begraven maar gecremeerd wilde worden, en het moment suprême is eindelijk aangekomen, en ze stoken het vuur nog even goed op. En jij. Jij bedenkt je op het allerlaatste moment dat dat hele cremeren toch niet zo’n fijn plan is…..dat het misschien toch wel heel erg heet onder je voeten wordt………dat de betekenis van het ‘hellevuur’ nu wel heel letterlijk genomen wordt………Kijk dan, dan is handig en zinvol om een brandblusser in de buurt te hebben.

Maar als je eenmaal begraven ligt……een brandblusser …….ik zie het even niet.


Lieve lezer. Ik heb vandaag een uitstapje gemaakt. En wel naar het bergstadje: Moulay Idriss.

De stad is vernoemd naar de Emir Idriss I. Die kwam in 789 aan in het stadje en hij was het die de Islam-religie introduceerde. Goeie reden dus om dit bergstadje naar hem te vernoemen.

Ik probeer de heilige plek (want die is er) te bezoeken maar een slagboom verhinderd dat ik het heiligdom van onze Dries ook echt kan bezoeken. “Sorry meneer, U bent geen moslim“.

En eerlijk is eerlijk: daar slaat de slagboom meneer de spijker op z’n kop. Nog sterker: ik heb geen enkel voornemen om mij aan te sluiten bij de Islam en/of welke andere religieuze beweging dan ook.

Ja, dan blijft er niet veel over dan door dit bergstadje te dwalen. En laat ik dat nu juist het leukste van al vinden. Ik neem natuurlijk wel een brandblusser mee.

Gewoon. Voor de zekerheid.


DAG 10
Meknes (Moulay IdrissI)
- km

Reacties

Reacties

Sandra

Waanzinnig al die kleuren op de foto's!!!
Lekker bordje eten ook, volgens mij!!!

Roel

Fire, I neede you to burn.
Goede songtekst toch.

Klinkt als relaxed genieten Gerrit.
Beter dan de storm en regen hier.

De foto s zijn weer scherp, jouw ogen ook dus.

Enjoy man

Walter

Mee eens, Roel. Gerrit heeft een scherp oog voor fotogenieke inkijkjes. En hoewel ik niet altijd weet waar ik naar kijk, de plaatjes zijn mooi.
Hoe is de gezondheid, Gerrit? Je ging niet helemaal fit op weg. Ben je inmiddels aangesterkt of heb je deze rustdagen echt nodig?

Lida

Prachtig, genieten!

Willem L

Ja , mooi plaatsje op de heuvel. Ik was er ook ooit, moet 1981 geweest zijn.....

chris

Mooie plaats, heerlijk toeven op het plein en kijken hoe alles met ezels naar boven wordt gebracht

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!